احکام روزه ۲
حکم استفاده از اسپری خوشبوکننده دهان برای روزه دار [رساندن غبار غلیظ به حلق]
پرسش : آیا استفاده از اسپری خوشبو کننده دهان، روزه را باطل می کند ؟
پاسخ : در صورتی که تنها به صورت هوا وارد دهانمی شود روزه صحیح است اما اگر به صورت مایع باشد و یقین دارد به فضای حلق می رسد و فرو می رود برای روزه اشکال دارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
اماله کردن و استفاده از شیاف در روزه
مسأله ۱۶۴۵ اماله کردن با چیز روان اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد روزه را باطل می کند (۱)، ولی استعمال شیافهایی که برای معالجه است اشکال ندارد (۲) و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیافهایی که برای کیف کردن[لذت بردن] است (۳) مثل شیاف تریاک یا برای تغذیه از این مجری است خودداری نمایند.
(۱) (خوئی، گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، صافی، زنجانی:) بقیه مسأله ذکر نشده.
(بهجت:) بنا بر أظهر. [پایان مسأله]
(۲) (اراکی، نوری:) بقیه مسأله ذکر نشده.
(فاضل:) استعمال شیافهای غیر روان که برای معالجه است اشکال ندارد و احتیاط مستحب است که از استعمال آنها نیز خودداری کند و احتیاط واجب آن است که از چیزی که جامد و مایع بودن آن مشکوک است اجتناب کند.
(۳) (مکارم:) برای تغذیه است خودداری شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
[آیت الله خامنه ای: اگر شیاف بهصورت جامد بوده مانعى نداشته و قضاى روزهها واجب نیست.]
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
افطار بهخاطر مشقت در اثناى روز
۱۳٫ اگر شخصى جهت شغلى که دارد و نمىتواند آن را رها کند چنانچه بر اثر تشنگی یا گرسنگی روزه برایش حرجى باشد، و همچنین افراد کم سن و سال که روزه گرفتن براى آنها مشقّت شدید دارد آیا از اوّل روز مىتوانند افطار کنند یا اینکه حکم دیگرى دارند؟
ج) در فرض سؤال، هر وقت دچار حرج و مشقّت شدند، مىتوانند افطار کنند و در مورد تشنگی احتیاط واجب این است که به مقدار ضرورت افطار کرده و در بقیه روز امساک نمایند و در هر صورت بعداً باید روزه آن روز را قضا نمایند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
نکته:
در مورد تشنگی احتیاط واجب این است که به مقدار ضرورت افطار کرده و در بقیه روز امساک نمایند (یعنی: از خوردن و آشامیدن پرهیز کند و مبطلات روزه را انجام ندهد ) و در هر صورت بعداً باید روزه آن روز را قضا نمایند.
امام صادق(ع)
هرگاه روزه گرفتی پس باید
«گوش،«چشم،«مو
«پوست»و هر عضو بدنت باید روزه باشد.
کافی؛ ۴:۷۸
امام على علیه السلام :
همنشین، مانند وصله لباس است؛ بنا بر این، دوستِ همگون با خودت انتخاب کن
الصاحِبُ کالرُّقعَهِ فَاتَّخِذْهُ مُشاکِلاً
میزان الحکمه جلد۶ صفحه ۱۹۱
روزه گرفتن و چشم ضعیف
س ۷۵۲: من از عینک طبی استفاده میکنم و در حال حاضر چشمانم بسیار ضعیف است. هنگامی که به پزشک مراجعه کردم به من گفت که اگر برای تقویت چشمانم تلاش نکنم، ضعیفتر خواهند شد، بنا بر این اگر از روزه ماه رمضان معذور باشم، چه وظیفهای دارم؟
ج: اگر روزه براى چشمان شما ضرر دارد، واجب نیست روزه بگیرید، بلکه واجب است افطار کنید و اگر بیمارى شما تا ماه رمضان آینده استمرار پیدا کرد، قضاى روزه بر شما واجب نیست، ولى واجب است که عوض هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهید.
منبع : استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری.
کفاره باطل کردن روزه و سفر پس از آن
مسأله ۱۶۷۴ کسی که عمداً روزه خود را باطل کرده (۱) اگر بعد از ظهر مسافرت کند، یا پیش از ظهر برای فرار از کفاره سفر نماید (۲)، کفاره از او ساقط نمی شود بلکه اگر قبل از ظهر مسافرتی برای او پیش آمد کند (۳)، بنا بر احتیاط کفاره بر او واجب است.
(۱) (بهجت:) اگر برای فرار از کفاره به سفر برود اگر چه پیش از ظهر باشد کفاره از او ساقط نمی شود.
(مکارم:) بعد به مسافرت برود، کفاره از او ساقط نمی شود.
(۲) (اراکی:) بلکه اگر قبل از ظهر مسافرتی برای او پیش آمد کند، کفاره از او ساقط نمی شود.
(۳) (خوئی، سیستانی، تبریزی:) نیز کفاره بر او واجب است.
(زنجانی:) مسأله کسی که عمداً و بدون عذر روزه خود را باطل کرده، اگر بعد از ظهر مسافرت کند کفاره از او ساقط نمی شود هم چنین است اگر پیش از ظهر مسافرت کند و از شب در فکر سفر حتّی به نحو تردید نباشد، ولی اگر از شب در فکر سفر باشد و پیش از ظهر مسافرت کند، کفاره بر او واجب نیست؛ هر چند به جهت فرار از کفاره سفر نماید و احتیاط مستحب این است که در مسافرت پیش از ظهر هم کفاره بدهد.
منبع: هدانا برگرفته از توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
حکم ملاعبه با همسر در حین روزه داری⁉️
پرسش : ملاعبه و بازی کردن با همسر در حین روزه چه حکمی دارد؟
پاسخ : بازی و شوخی با همسر برای روزه دار کراهت دارد و اگر بدون قصد بیرون آمدن منی چنین کند در صورتی که عادت نداشته باشد که به این مقدار بازی و شوخی منی از او خارج شود ولی اتفاقا منی بیرون آید روزه اش صحیح است. ولی اگر به قصد بیرون آمدن منی باشد حتی اگر منی خارج نشود روزه اش باطل است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
فکر کردن به نامحرم ‼️
پرسش ۴ . آیا فکر کردن به برخوردهایى که با نامحرم داشته ایم گناه است و راه مبارزه با این افکار چیست؟
پاسخ:
فکر گناه از جهت فقهى و حقوقى گناه نیست اما از جهت اخلاقى خطا و ناصواب است، زیرا یکى از کانون هاى تصمیم گیرى در وجود آدمى، فکر و اندیشه است. در حقیقت فکر سالم، ثمره و بازده سالم، و فکر آلوده، بازده ناسالم و آلوده به دنبال دارد.
امام على علیه السلام مى فرماید: «من کثر فکره فى المعاصى دعته الیها»۵۴؛ «کسى که زیاد درباره گناه فکر کند، او را به گناه سوق مى دهد»‼️
حضرت عیسى علیه السلام ضمن گفتارى به حواریون فرمود:
«موسى بن عمران علیه السلام به شما دستور داد تا زنا نکنید، ولى من به شما امر مى کنم که روح خود را به زنا خبر ندهید (فکر زنا نکنید) تا چه رسد به انجام آن! زیرا کسى که روح و فکرش را به زنا خبر دهد، مانند کسى است که در اطاق رنگینى آتش روشن کند، دود آتش نقشه هاى رنگین آن اطاق را کثیف مى کند، گرچه خانه را نسوزاند!».۵۵
یعنى، فکر گناه، کانون تصمیم گیرى وجود انسان را آلوده کرده و چنین کانونى به تاریکى گناه نزدیک تر است تا به سفیدى اطاعت الهى!
…
کلام_علما
آیتالله مجتهدی تهرانی: روزی در حرم امام رضا علیه السلام جوانی نزد من آمد و پرسید: اگر بخواهم زنگار دلم را پاک کنم چه کنم؟
از این جوان و سوالی که پرسید خیلی خوشم آمد! به او گفتم برای پاک کردن دلت چند راه ساده وجود دارد:
از قرائت قرآن مخصوصاً وقت سحر غفلت نکن
زیاد استغفار کن
تا میتوانی به یتیمان محبت کن و دوستشان بدار
«دهان روزه دار پیش من از مشک خوشبوتر است»
حضرت آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) :
خداوند به حضرت موسی وحی فرستاد، که چرا با من مناجات نمیکنی؟ عرض کرد: خدایا روزه دارم و در حال روزه، دهان خیلی معطر نیست.
خداوند فرمود: ای موسی! بوی دهان روزه دار پیش من از مشک خوشبوتر است.
از امام صادق علیه السلام نقل شده که، اگر کسی در روز گرمی روزه بگیرد و تشنه شود، خدای سبحان هزار فرشته را موکّل میکند تا چهرهٴ او را مسح کنند و تا هنگام افطار به او بشارت دهند و هنگام افطار خداوند (عزّ وجلّ) میفرماید:
«ما أطیب ریحُک وروْحک! یا ملائکتى أشهِدوا أنّى غفرت له» عجب معطری و چه بوی خوبی داری! فرشتگان من شاهد باشید که من او را آمرزیدم.
باطن روزه انسان را به آنجا میرساند که مخاطب خدا قرار میگیرد، اگر تا کنون میگفت «یا الله» از آن به بعد، خداوند میفرماید:
«یا عبدى» [ای بنده من!].
حکمت عبادات ص ۱۴۱ و ۱۴۲
جنابت و روزه
روزه
کسى که در شب ماه رمضان دچار جنابت است باید تا پیش از اذان صبح غسل کند. اگر جنب عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزهاش باطل است. این حکم در مورد روزهى قضاى ماه رمضان ـ حتی در حالت غیر عمد ـ نیز جارى است.
۱۰۲٫ اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند، مثل اینکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه یابد، روزهاش صحیح است.
۱۰۳٫ کسى که در بیدارى جنب شده یا پس از جنب شدن در حال خواب، بیدار شده، و مىداند که اگر به خواب رود، تا پیش از اذان صبح براى غسل بیدار نخواهد شد، جایز نیست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابید و پیش از اذان غسل نکرد، روزهاش باطل است ولى اگر احتمال مىدهد که پیش از اذان صبح براى غسل بیدار خواهد شد و تصمیم بر غسل داشته باشد ولى بیدار نشود، روزهاش صحیح است ولى اگر دوباره خوابید و تا صبح بیدار نشد، باید قضاى آن روز را بهجا آورد.
۱۰۴٫ کسى که در شب ماه رمضان وظیفه دارد غسل کند، اگر به دلیل تنگى وقت یا مضرّ بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، باید تیمم بدل از غسل بهجا آورد.
۱۰۵٫ اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزهاش باطل نمىشود.
روزه دختر و پسر تازه به سن تکلیف رسیده
روزه
دخترانى که تازه به سن تکلیف رسیدهاند و روزه گرفتن بر آنها مقدارى مشکل است، چه حکمى دارند؟ آیا سن بلوغ شرعى دختران اکمال نه سال قمرى است؟
ج) بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکمیل نه سال قمرى است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جایز نیست، ولى اگر روزه گرفتن براى ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار براى آنها جایز است.
من بر اثر ضعف جسمانى از ابتداى سن بلوغ تا دوازده سالگى روزه نگرفتهام، در حال حاضر چه تکلیفى دارم؟
ج) واجب است روزه هایى را که در ماه مبارک رمضان نگرفتهاید با این که به سنّ تکلیف رسیده بودید، قضا کنید، و اگر افطار روزه ماه رمضان عمدى و اختیارى و بدون عذر شرعى بوده، کفّاره هم بر شما واجب است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
آیا شیطان در خواب به شکل امامان می تواند خود را نشان بدهد
بارها در قصص و حکایات شنیدهایم که ابلیس و فرزندان او برای فریب انسانها، حتی پیامبران و اولیای الهی، خودشان را به شکلی دیگر در آوردهاند اما آیا چنین قضیهای درباره اهلبیت هم میتواند صحت داشته باشد؟
در این باره روایاتی از ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده است؛ از جمله:
در روایت حسنه ابراهیم بن هاشم وارد شده که امام صادق علیه السلام در جواب سائلی که از افسانه خوابِ ابیّ بن کعب سوال نموده فرمود:
«ان دین اللَّه أَعزّ أن یری فی النوم.(۱) امر دین عزیزتر و والاتر از این است که بخواهیم با خواب آن را سامان دهیم.»
همینطور رسول گرامى اسلام (ص) میفرماید: «الرؤیا ثلاثه: بشرى من الله، و تحزین من الشیطان، والذین یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه؛ (۲)
خواب و رؤیا سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوى شیطان و گاه مسائلى است که انسان در فکر خود میپروراند و آن را در خواب میبیند؛
وقتی امر خواب بر این مبنا استوار است، چگونه خواب رحمانی را از رویای شیطانی میتوان جدا کرد؟
امّا برخی برای حجیت بخشیدن به خواب در احکام به روایتی استدلال کرده اند که از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ما رسیده است که حضرت فرموده است:
« من رآنی فی منامه فقد رآنی فإن الشیطان لا یتمثل فی صورتی ولا فی صوره أحد من أوصیائی»” هر کس مرا در خواب ببیند ، حتما مرا دیده است؛ زیرا شیطان در خواب هم به صورت من یا به صورت یکی از اولیایم ، در نمی آید.“(۳)
ولی در پاسخ باید بگوییم که دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه میتوان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
یعنی این روایت می فرماید که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود؛ ولی از کجا معلوم که آنی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است؟
تشخیص این امر برای ما که پیامبر و دیگر ائمه را ندیده ایم غیر ممکن است ، چرا که هیچ تصور صحیحی از حضرات معصومین علیهم السلام در ذهن خود نداریم تا آن را با آنچه در خواب دیده ایم تطبیق دهیم.
روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی
س. با توجه به فصل امتحانات علی الخصوص کنکور که سرنوشت ساز است، در مورد روزه حکمش چیست؟
ج. صرف داشتن امتحان مجوز ترک روزه نیست و در صورتی که روزه نگیرید معصیت کردهاید و باید قضای روزه ها را و نیز کفاره آن را انجام دهید؛ البته می توانید بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به مسافت شرعی روزه خود را در سفر افطار کنید و بعداً فقط قضا نمایید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
نیت روزه یوم الشک (آخر شعبان یا اول رمضان) چیست؟
روزی که انسان شک دارد که آخر شعبان است یا اول ماه رمضان (یوم الشک) واجب نیست روزه بگیرد، و اگر بخواهد روزه بگیرد نمیتواند نیت روزهی رمضان کند، بلکه میتواند قصد روزهی مستحبی آخر شعبان یا روزهی قضا و مانند آن کند و اگر بعداً معلوم شود که رمضان بوده از رمضان حساب میشود و قضای آن روز لازم نیست، و اگر در اثنای روز بفهمد که ماه رمضان است باید از همان لحظه نیت روزهی رمضان کند.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
چیزهایى که روزه را باطل مىکند.
نه چیز روزه را باطل مىکند:
۱️⃣: خوردن و آشامیدن
۲️⃣: آمیزش جنسى،
۳️⃣:آنکه کارى کند که منى از او بیرون آید.(استمنا)
۴️⃣: دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه (علیهم السلام)،
۵️⃣:رسانیدن غبار غلیظ به حلق،
۶️⃣: فرو بردن تمام سر در آب،
۷️⃣ : با حال جنابت یا حیض یا نفاس به اذان صبح رسیدن،
۸️⃣: اماله (تنقیه) با چیزهاى روان،
۹️⃣: عمداً قى کردن. خصوصیات و احکام این نُه مورد در مسائل آینده گفته خواهد شد.
[موارد چهارم تا ششم بنابراحتیاط واجب مبطل است].
۳۱۸٫ کارهایى که روزه را باطل مىکند، هرگاه عمداً و از روى اختیار باشد، علاوه بر قضاى روزهى آن روز، کفّاره را نیز بر انسان واجب مىسازد.
منبع : سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله خامنه ای
اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده افطار کند؟
امام خمینی : مسأله ۱۶۷۳ اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است، قضا و کفاره بر او واجب می شود. ولی اگر خبر دهنده عادل بوده فقط قضای آن روز واجب است.
۱️⃣ (خوئی، تبریزی، مکارم:) مسأله اگر روزه دار به گفته کسی که می گوید مغرب شده و اعتماد به گفته او نیست افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است (خوئی، تبریزی: یا شک کند که مغرب بوده است یا نه) قضا و کفاره بر او واجب می شود.
۲️⃣(گلپایگانی، بهجت، صافی، نوری:) مسأله کسی که می تواند وقت را تشخیص دهد، اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است، قضا و کفّاره بر او واجب می شود.
۳️⃣ (سیستانی:) مسأله اگر روزه را به گفته کسی که می گوید مغرب شده ولی اطمینان برای او حاصل نشده است، افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است یا شک کند که مغرب بوده است یا نه، قضا و کفاره بر او واجب می شود و اگر معتقد بوده که قول او حجت است فقط قضا لازم است.
۴️⃣ (فاضل:) مسأله اگر انسان صرفاً به گفته کسی که می گوید مغرب شده افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است قضا و کفاره بر او واجب است.
۵️⃣ (شبیری زنجانی:) مسأله کسی که می تواند وقت را تشخیص دهد اگر به گفته کسی که می گوید مغرب شده و او گفته او را مورد اعتماد نمی داند، افطار کند و بعد بفهمد مغرب نبوده است یا شک کند که مغرب بوده است یا نه، قضا و کفاره بر او واجب می شود.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
روزه خانمی که بچه شیر می دهد
پرسش: حکم خانم شیرده در ماه رمضان چیست؟
پاسخ: زنى که بچه شیر مى دهد و شیر او کم است چه مادر بچه یا دایه او باشد ، اگر روزه براى خودش یا بچه اى که شیر مى دهد ضرر دارد ، روزه بر او واجب نیست ، و باید براى هر روز یـک مد طعام (۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) به فقیر بدهد ، و روزه هایى را که نگرفته باید قضا نماید .
ولى بنابر احتیاط واجب ایـن حکم اختصاص به موردى دارد که شیر دادن بچه منحصر به همین راه باشد ، و اما اگر راه دیگرى براى شیر دادن بچه باشد – مثلا این که از شیر خشک استفاده کند – بنا بر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.
منبع : سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی
اگر به گفته کسی قبل از اذان مغرب افطار کند
۳۳۲٫ اگر روزهدار به گفتهى کسى که مىگوید مغرب شده و اعتماد به گفتهى او نیست، افطار کند و سپس بفهمد که مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب مىشود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
اگر به واسطه بیماری روزه رمضان را نگیرد؟
مسأله ۱۷۰۳ اگر به واسطه مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد[۷۵۰ گرم] که تقریباً ده سیر است طعام یعنی گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد (۱)، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند (۲) و احتیاط مستحب (۳) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد.
این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست
۱️⃣ (۱) (سیستانی:) باید برای هر روز یک مُد (۷۵۰ گرم تقریباً) طعام یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینها به فقیر بدهد..
(زنجانی:) باید برای هر روز یک مد که به احتیاط واجب حدود (۹۰۰) گرم است طعام به فقیر بدهد..
۲️⃣(۲) (مکارم:) احتیاط واجب آن است که روزه هایی را که نگرفته، بعد از ماه رمضان قضا کند و برای هر روز یک مُد طعام به فقیر دهد، هم چنین، اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است.
۳️⃣(۳) (خوئی، اراکی، فاضل، سیستانی، تبریزی، صافی:) احتیاط واجب.. (زنجانی:) احتیاط..
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تب
[اگر مسافر بعد از اذان ظهر به وطنش برسد؟
مسأله ۱۷۲۳ اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش برسد، یا به جایی برسد که می خواهد ده روز در آنجا بماند (۱)، نباید آن روز را روزه بگیرد.
۱️⃣ (۱) (سیستانی:) بنا بر احتیاط واجب روزه اش باطل است و باید آن را قضا کند.
(فاضل، مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله ۱۷۲۲٫
(بهجت:) مسأله اگر مسافر بعد از ظهر از مسافرت برگردد و ظهر آن روز در جایی که نماز تمام است نباشد، روزه آن روز باطل است، ولی اگر قبل از ظهر برگردد، در صورتی که افطار نکرده باشد، روزه آن روز بر او واجب می شود، بنا بر این باید نیت روزه بکند و روزه اش هم صحیح است.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
حدیث_روز
خواندن سوره قدر در وقت سحر و افطار را فراموش نکنیم و …
از امام زین العابدین(ع) روایت شده است:« من قرا انا انزلناه فی لیله القدر عند فطوره و عند سحوره کان فیما بینهما کالمتشحط بدمه فی سبیل الله » .
کسی که «سوره قدر» را در هنگام افطار و سحر بخواند مانند شهیدی است که در این فاصله در راه خدا بخون خود غلتیده باشد.
اقبال الاعمال ج۱ص ۱۱۴
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَهُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾