احکام ۳
نماز اول وقت را ترک نکنید!
«نماز اول وقت» خیلی موثر است. آنهایی که هر چند می زنند، کار و بارشان جور نمی شود، به خاطر این است که نماز اول وقت نمی خوانند. شما جوان ها را موعظه می کنم که اگر می خواهید دنیا و آخرت داشته باشید، نماز اول وقت را ترک نکنید.
روایت دارد اگر کسی نماز مغرب و عشاء را آنقدر دیر بخواند که آسمان پر از ستاره شود، ملعون است؛ و همینطور روایت دارد در مورد کسی که نماز صبحش را آنقدر دیر بخواند که ستاره ای در آسمان نباشد، او هم ملعون است. تا اذان را گفتند، نماز را شروع کنید.
نماز اول وقت را ترک نکنید.
˝ آیتالله_مجتهدی (ره)
اگر سرپرست یا خادمی داری که اخلاقش تند است هر چقدر می توانی تحمل کن که خدا چیزهای بزرگی برایتان فرستاده.
بعضی اوقات خداوند چیزهای خوب را در دستمال کهنه می پیچد وبرای شما می فرستد تا دست اجنبی به آن نرسد ، شما باز کنید، جواهر و حقیقت درونش است.
آینده را هم خیالت راحت باشد اگر جایی دیدی که قشنگ نیست صبر کن
بعد خواهی دید که چیز خوبی است …
از سخنان مرحوم دولابی (ره)
حکیمانه
ذکر دهه پایانی ماه رمضان
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است:
در دهه پایانی ماه مبارک رمضان هر شب این دعا را بخوان:
أَعُوذُ بِجَلَالِ وَجْهِکَ الْکَرِیمِ أَنْ یَنْقَضِیَ عَنِّی شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ وَ لَکَ قِبَلِی ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَهٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ. (کافی، ج۴، ص١۶٠)
پناه میبرم به جلالت ذات کریمت، از اینکه ماه رمضان سپرى شود، یا سپیده این شب طلوع کند، و از سوى من نزد تو گناه یا نتیجه کارى مانده باشد، که مرا بر آن عذاب کنى.
کودک
آموزش احترام داشتن و مودب بودن
اگر اعضای خانواده نسبت به هم مؤدب باشند آموزش مؤدب بودن به کودکان آسانتر می گردد.
با کودکتان مؤدبانه رفتار کنید.
استفاده از واژه های “متشکرم” و “لطفاً” را از سنین کودکی به فرزندتان بیاموزید.
به کودکتان یاد دهید چگونه پشت تلفن صحبت کند، پیغام بگیرد، خداحافظی کند و تلفن را قطع نماید.
کمک کردن به دیگران مانند باز کردن یا باز نگاه داشتن در برای دیگران، برچیدن چیزهای شخصی که بر روی زمین افتاده و … را به فرزندتان آموزش دهید.
در صورت بروز بی ادبی با ملایمت رفتار مورد نظر را به او یادآوری کنید.
هرگاه فرزند شما از خود رفتاری مؤدبانه بروز می دهد او را مورد تشویق قرار دهید.
موقعیتهایی را که طی آن ممکن است کودک کلمات نامطلوب را بشنود، محدود کنید.
خانواده بهترین فضا و تربیت دینی بهترین تربیت برای افراد است زیرا در خانواده همه امور و اصول تربیتی با عمل همراه خواهد بود و این کلاس درس خانوادگی هم کار عملی است و هم تئوری.
حضور در مساجد و محافل دینی باعث خواهد شد تا آموزههایی را که کودکان جذب کردهاند مانند یک کارگاه عملی مورد استفاده و تجربه قرار گیرد و موفقیت در ساماندهی آموزش دینی را در جامعه به ارمغان داشته باشد.
میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۶
بر اساس اعلام دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی:
مدیر دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی«مد ظله» بیان داشتند: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات به اطلاع میرساند طبق نظر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته پرداخت قیمت ۳ کیلو از گندم که شش هزارتومان است کفایت میکند.
وی افزود: چون از نظر معظمله قوت غالب قشری از انسانها میزان است و اما اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد هر نوع از برنج باشد کافی است همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز ۲٫۰۰۰ تومان و عمدی ۱۲۰٫۰۰۰تومان معین شود.
بر اساس اعلام دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب
گندم ۶,۰۰۰ تومان
برنج خارجی ۱۵,۰۰۰ تومان
برنج ایرانی ۳۰,۰۰۰ تومان
کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز ۲,۰۰۰ تومان
کفاره روزه عمد برای هر روز ۱۲۰,۰۰۰ تومان
بیانیه مهم خبرگان رهبری درخصوص سخنان روحانی درباره دموکراسی و انتخاب حضرت علی(علیه السلام)!
در پی طرح برخی شبهات پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی از سوی رییسجمهور، مجلس خبرگان رهبری در بیانیهای نسبت به طرح مسائل تفرقهآمیز در جامعه هشدار داد و اعلام کرد:
در روزهای اخیر مطالبی پیرامون «مشروعیت» و «مقبولیت» حکومت اسلامی و تصدی ولایت و حاکمیت مبتنی بر آراء مردم با استناد به کلمات امیرالمؤمنین(ع) در جامعه مطرح شد که با برخی مبانی دینی اعم از مبانی دینی اهل سنت و تشیّع که در فقه سیاسی اسلام مورد بحث قرار گرفته، متعارض و ناسازگار است.
بعد از قرآن باید به مسأله غدیر و نصب حضرت علی(ع) در آن جمع کثیر بیسابقه توجه کرد، بعد هم خطبههای متعدد نهجالبلاغه و نامهها که همه صریح و گویا است.
باید به این گوینده گفت «حفظت شیئا و غابت عنک الاشیاء». خود امیرالمؤمنین(ع) بعد از ارتحال پیامبر (ص) حق حکومت خود را مطالبه کرده است.
بیعت با پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به معنای مشروعیتبخشی به حکومت پیامبر و یا امام توسط مردم و بیعتکنندگان نمیباشد بلکه تأکیدی بر اعلام وفاداری و پیروی و فرمانبری از رهبران الهی است. بنابراین، نباید آن را با رأی مردم و انتخابات در دوران معاصر مقایسه کرد.
حضرت علی (ع) در خطبه شقشقیه ولایت خود را فریاد زد «انه لیعلم ان محلی منها محل القطب من الرحی» تا آنکه فرمود«اری تراثی نهبا» می نگرم که میراث ولایت و حکومتم ربوده شده است در حالی که سخنی از رأی و خواست و نظر مردم در میان نمی آید و البته اگر مردم با فردی غیر از ولی بیعت کنند مشروعیت نمی یابد لذا در نهایت حضرت فرمودند: «لولا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم لالقیت حبلها علی غاربها» که اگر حضور مردم حاضر در صحنه و وجود یاورانی که حجت به وسیله آنان تمام می شود و نیز مسؤولیت الهی علما که نباید بر شکم بارگی ستمکاران و گرسنگی مظلومان آرام بگیرند معنایی برای پذیرش حکومت از منظر علی (ع) نبود.
خلاصه آنکه اگر حضرت در ابتدا بیعت را نپذیرفت بخاطر شناخت جامعه و نقض کنندگان و فتنه های آینده بود. لذا شرط می کند که اگر بیعت آنان را بپذیرد به نظر خودش عمل خواهد کرد.
مجلس خبرگان رهبری، با اذعان به نقش و جایگاه مردم در استقرار و استمرار حکومت اسلامی، بر اهمیت منحصر به فرد جایگاه رفیع امامت، ولایت و رهبری امت اسلامی که منشاء مشروعیت نظام اسلامی بوده و مردم سالاری دینی را به ارمغان آورده است و امروز در ولایت فقیه تجلی یافته، اصرار داشته و بر ضرورت حفظ وحدت داخلی و انسجام ملی و اجتناب از بحث و جدلهای تفرقه انگیز تأکید می نماید.
منع پزشک غیر امین از روزه ⁉️
۱۷۴٫ بعضى از پزشکان که به مسائل شرعى ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع مىکنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟
ج) اگر پزشک امین نباشد و گفته او هم اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غیر این صورت نباید روزه بگیرد.
روزه نگرفتن به دستور پزشک و کشف خلاف ⁉️
۱۷۷٫ اگر پزشک به بیمارى بگوید که روزه براى شما ضرر داد و او هم روزه نگیرد، ولى بعد از چند سال بفهمد که روزه براى وى ضرر نداشته و پزشک در تشخیص خود اشتباه کرده است، آیا قضا و کفّاره بر او واجب است؟
ج) اگر از گفته پزشک متخصص و امین و یا از منشأ عقلایى دیگر، خوف از ضرر پیدا کند و روزه نگیرد، فقط قضا بر او واجب است.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله خامنه ای
هر گاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می شود ⁉️
مسأله ۱۵۹۰ هر گاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می شود، یعنی در خواب منی از او بیرون می آید، می تواند در روز بخوابد (۱) و چنانچه بخوابد و محتلم هم بشود روزه اش صحیح است (۲).
این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست
(۱) (گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط مستحب نخوابد ولی اگر بخوابد، روزه اش باطل نمی شود.
(خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) جایز است بخوابد هر چند به سبب نخوابیدن به زحمت نیفتد؛ و اگر محتلم شود روزه اش باطل نمی شود.
(۲) (فاضل:) مخصوصاً اگر ترک خواب موجب حَرَج باشد.
[اگر روزه دار در حال بیرون آمدن منی از خواب بیدار شود]
مسأله ۱۵۹۱ اگر روزه دار در حال بیرون آمدن منی از خواب بیدار شود، واجب نیست از بیرون آمدن آن جلوگیری کند.
این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست
منبع:توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
افزایش روزی …
آیت الله جوادی آملی: دائماً با وضو باشید این خیلی اثر دارد.
اینکه گفتند: «دُم علی الطهاره یوسع علیک رزقک» یعنی دائماً با وضو باشید روزی شما زیاد می شود تنها روزی به معنای نان و آب و اینها نیست❗️، علم روزی است، اخلاق روزی است، عقل روزی است، فضیلت ها روزی است، روزی های ظاهری هم روزی است.
[در حدیث] فرمود: «دُم علی الطهاره» دائماً با وضو باشید این خیلی اثر دارد از همین راهها شروع می شود.
میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۶
بر اساس فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب
گندم ۶,۰۰۰ تومان
برنج خارجی ۱۵,۰۰۰ تومان
برنج ایرانی ۳۰,۰۰۰ تومان
کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز ۲,۰۰۰ تومان
کفاره روزه عمد برای هر روز ۱۲۰,۰۰۰ تومان
کفاره روزه غیر عمد (عذر) [مریض و …] برای هر روز مبلغ دو هزار تومان (۲,۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ یکصد و بیست هزار تومان (۱۲۰,۰۰۰ تومان) است.
لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۴۹۲ رساله توضیح المسائل آیه الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.
واکنش حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) به سخنان اخیر روحانی: یک صفحه از نهج البلاغه را دیده و بقیه را ندیده است‼️
این مرجع گرانقدر شیعه در مراسم احیای شب قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با انتقاد از سخنان اخیر روحانی گفتند:
اخیرا در سخنان یکی از دولت مردان بیان شده بود، امام علی علیه السلام ولایت و امامت را با آرای مردم دانسته و گفته، دموکراسی میراث علی علیه السلام است‼️؛ این حرف، حرف عجیبی است؛ زیرا شما یک صفحه از نهج البلاغه را دیده اید و خطبه های دیگر و آیات قرآن را ندیده اید اولا شما باید آیات قرآن را ببینید، قرآن می فرماید، ولی شما کسی است که در حال رکوع زکات داد؛ خداوند ولی را تعیین کرده است؛ آیات ولایت در قرآن کریم فراوان است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار کردند: دموکراسی از روی ناچاری است و در واقع حکومت مردم بر مردم نیست؛ در انتخابات نصف به علاوه یک پیروز است در حالی که ممکن است کلا ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کرده باشند که در این صورت در واقع نصف به علاوه یک آراء یعنی ۲۵ درصد مردم که در واقع این حکومت، حکومت مردم بر مردم نیست؛ تازه باید ببینیم که کدام دموکراسی را مد نظر داریم.
نباید بگوییم که حاکم را رای مردم تعیین میکند، رسول اکرم(ص) فرمود که تعیین جانشین من با خدا است و خداوند به هر کسی که خواست، ولایت میدهد و کتابهای زیادی در خصوص غدیر نوشته شده است.
امام با رای مردم انتخاب نمیشود و نباید با یک صفحه نهج البلاغه، نظام حکومتی اسلام را دگرگون نشان بدهیم.
ایشان تصریح کردند: عده ای از بزرگان عرب خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله)رسیده و بیان کردند، ما حاضریم شما را تا جایی تقویت کنیم که حکومت تو قوی شود؛ ولی یک شرط داریم و این شرط آن است که پس از تو حکومت به ما داده شود؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند:
تعیین جانشین من با خداست و به هر کسی که خواست ولایت می دهد؛ در مراسم غدیر، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) امام علی(علیه السلام) را از سوی خدا به عنوان جانشین قراردادند… .
جنابت و روزه ⁉️
روزه
کسى که در شب ماه رمضان دچار جنابت است باید تا پیش از اذان صبح غسل کند. اگر جنب عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزهاش باطل است. این حکم در مورد روزهى قضاى ماه رمضان ـ حتی در حالت غیر عمد ـ نیز جارى است.
۱۰۲٫ اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند، مثل اینکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه یابد، روزهاش صحیح است.
۱۰۳٫ کسى که در بیدارى جنب شده یا پس از جنب شدن در حال خواب، بیدار شده، و مىداند که اگر به خواب رود، تا پیش از اذان صبح براى غسل بیدار نخواهد شد، جایز نیست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابید و پیش از اذان غسل نکرد، روزهاش باطل است ولى اگر احتمال مىدهد که پیش از اذان صبح براى غسل بیدار خواهد شد و تصمیم بر غسل داشته باشد ولى بیدار نشود، روزهاش صحیح است ولى اگر دوباره خوابید و تا صبح بیدار نشد، باید قضاى آن روز را بهجا آورد.
۱۰۴٫ کسى که در شب ماه رمضان وظیفه دارد غسل کند، اگر به دلیل تنگى وقت یا مضرّ بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، باید تیمم بدل از غسل بهجا آورد.
۱۰۵٫ اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزهاش باطل نمىشود.
❗️تفسیر المیزان علامه طباطبایی مهریه زوجهای اهل سنت!
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در حاشیه بازدید از مرکز خبر و اطلاع رسانی حوزه با نقل خاطره ای از سفرهای تبلیغی خارج از کشور گفت:
در یکی از کشورهای اسلامی نشست «روش تفسیری علامه طباطبایی» برگزار شد و در این زمینه با جمعی از اندیشمندان بحث و تبادل نظر می کردیم در پایان جلسه گفتم، اگر دوستان سوالی چیزی دارند طرح کنند، یکی از اساتید گفت، من سوال ندارم، فقط می خواهم یک خاطره تعریف کنم.
این اندیشمند سنی گفت، رفته بودم خواستگاری دختری که الان همسر من است، در کشور ما رسم بر این است مهریه را همانجا می دهند، مثل ایران نیست، عندالمطالبه باشد، لذا از من پرسیده شد، شما چه چیزی را مهریه خانمت قرار می دهید؟ گفتم؛ وضع مالی خوبی ندارم، فقط یک دوره تفسیر دارم آن را تقدیم می کنم.
پدر دختر خنده ای کرد و گفت؛ شما به خواستگاری من آمده ای یا خواستگاری دخترم؟ کتاب تفسیر به درد من می خورد، خلاصه ایشان با اکراه مهریه را از من قبول کرد و پرسید، حالا اسم این تفسیر چیست؟ گفتم؛ یک دوره تفسیر”المیزان علامه طباطبایی” است.
این استاد و اندیشمند اهل سنت تعریف می کرد تا موقعی که پدرخانم من زنده بود، هر وقت همدیگر را می دیدیم در مورد تفسیر المیزان صحبت می کردیم و با شور و اشتیاق می گفت: ذیل فلان آیه قرآن عجب نکته دقیقی را علامه طباطبایی نقل کرده است، الان به برکت آن تفسیر شریف، المیزان مهریه فرزندان ما شده است.
صلوات خاصه حضرت زهرا سلاماللهعلیها/
همه با هم بخوانیم …
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ الزَّکِیَّهِ ،
حَبِیبَهِ حَبِیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ،
الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ،
اللَّهُمَّ کُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا،
وَ کُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا،
اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّهِ الْهُدَى وَ حَلِیلَهَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْکَرِیمَهَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى،
فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِیجَهَ الْکُبْرَى،
صَلَاهً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِیهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْیُنَ ذُرِّیَّتِهَا،
وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هَذِهِ السَّاعَهِ أَفْضَلَ التَّحِیَّهِ وَ السَّلَام.
والاترین فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان حضرت امام(ره)
راجع به حضرت صدیقه علیهاالسلام، خودم را از هر ذکرى قاصر می دانم. فقط به این روایت شریف که با سند معتبر نقل شده است، اکتفا می کنم. حضرت صادق علیه السلام می فرماید: فاطمه علیهاالسلام بعد از پدرش، ۷۵ روز در این دنیا نبودند و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت. جبرئیل امین می آمد و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسایلى از آینده نقل می فرمود. ظاهر روایت، این است که در این ۷۵ روز مراوده اى بوده است؛ یعنى رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است.
گمان ندارم که غیر از طبقه اول از انبیاى عظام درباره ى کسى این طور وارد شده باشد که در ظرف ۷۵ روز جبرئیل امین چنین رفت و آمدى داشته باشد. جبرائیل، مسایل واقع در آتیه و آنچه را که به ذریه ى فاطمه علیهاالسلام مى رسیده است، ذکر مى کرده و حضرت امیر هم آنها را مى نوشته است. حضرت امیر، همان طورى که کاتب وحى رسول خدا بوده است- و البته آن وحى به معناى آوردن احکام، با رفتن رسول خدا، تمام شد- کاتب وحى حضرت صدیقه در این ۷۵ روز نیز بوده است.
مسأله ى فرود آمدن جبرئیل، یک مسأله ى ساده نیست؛ خیال نشود که جبرئیل براى هر کسى امکان دارد بیاید و یک تناسب کامل بین روح آن کسى که جبرئیل بر او وارد مى شود و مقام جبرئیل، که روح اعظم است، لازم است. چه ما همچون اهل نظر قایل شویم که قضیه ى تنزل جبرئیل، به واسطه ى روح خود ولى یا پیغمبر است که روح ولى، جبرئیل را تنزیل مى دهد و تا مرتبه ى پایین وارد مى کند یا همچون بعض اهل ظاهر، بگوییم حق تعالى او را مأمور مى کند که برو و این مسایل را بگو، تا تناسبى بین روح این کسى که جبرئیل به نزد او مى آید و بین جبرئیل که روح اعظم است، نباشد این معنا امکان ندارد. این تناسب، تنها بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیاى درجه ى اول بوده است؛ مثل رسول خدا، موسى، عیسى، ابراهیم و امثال اینها. این تناسب براى همه کس نبوده است و بعد از این هم، براى کس دیگرى واقع نشده است، حتى درباره ى ائمه هم من ندیده ام که چنین امرى وارد شده باشد.
طبق آن چیزى که من دیده ام فقط براى حضرت زهرا علیهاالسلام وارد شده است که جبرئیل به طور مکرر در طول ۷۵ روز وارد مى شده و مسایل آتیه را که بر ذریه ى او مى گذشته است، مى گفته و حضرت امیر هم ثبت مى کرده است، شاید یکى از مسایلى که گفته است، راجع به مسایلى بوده است که در عهد ذریه ى بلندپایه ى او حضرت صاحب علیه السلام واقع مى شود که مسایل ایران هم جزو آن مسایل باشد؛ ما نمى دانیم، ممکن است. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه ى فضایل عظیمى که براى حضرت زهرا ذکر کرده اند، بالاتر مى دانم؛ فضیلتى که براى غیر انبیا علیهم السلام، آن هم نه همه ى انبیا، بلکه براى طبقه ى بالاى انبیا علیهم السلام و بعضى از اولیایى که در رتبه ى آنها مى باشند، براى کس دیگرى حاصل نشده است. و با این کیفیت که جبرئیل در طول هفتاد و چند روز مراوده داشته باشد، براى هیچ کس تاکنون واقع نشده است. این فضیلت، از مختصات حضرت صدیقه علیهاالسلام است.
امام خمینى در دیدار با گروهى از خواهران به مناسبت روز زن، تاریخ ۱۱/ ۱۲/ ۶۲. صحیفه ى نور: ج ۱۹، ص ۲۷۸. با اندکى ویرایش.