سبک زندگی ایرانی و اسلامی
معرفی_کتاب
شکل گیری هنر اسلامی
نویسنده: الگ گرابار
مترجم: مهدی گلچین عارفی
در این مطالعه موشکافانه، الگ گرابار، مورخ بزرگ هنر اسلامی، عصاره یافته های خود درباره پیدایش این هنر را یکجا گرد آورده است. خواننده در سفری حیرت آور، از راه آشنایی با مهمترین آثار هنر متقدم مسلمانان، با ریشه های جغرافیایی و تاریخی و اجتماعی شکل گیری این سنت هنری آشنا میشود. کتاب با طرح پرسشهایی اساسی، باورهای پذیرفته درباره هنر اسلامی را سست میکند؛ پرسشهایی که دایره شمول آن صرفا به جهان اسلام محدود نمیماند و به تامل در اصل معنای هنر و فرهنگ می انجامد. چیره دستی نویسنده در استخراج معنا از صورتهای هنری و تلاش برای رسیدن به لایه های فرهنگی و روانشناختی پنهان در پس صورتها تصویری تازه و بدیع از نخستین گام های پیدایش یکی از مهمترین سنتهای هنری جهان پدید آورده است. این کتاب پیشتر با ترجمه مهرداد وحدتی دانشمند در انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده بود.
مقدمات لازم برای احیای تمدن اسلامی ؛
مصاحبه با همایون همتی عضو هیات علمی دانشکده روابط بین الملل.
تمدن نوین اسلامی از جمله مسائلی است که بد فهمیده می شود. تمدن با برنامه ریزی امکان اجرایی شدن دارد و نیازی به جبرگرایی و تقدیرگرایی (Fatalism/Determinism) نیست. امروز علم، مدیریت می شود، هنر، مدیریت می شود و حتی استعمار، هم مدیریت می شود و اساس تمدن هم علم و هنر و تکنولوژی است. اگر ما بتوانیم با مدیریتِ صحیح و برنامه ریزی علمیِ واقع بینانه، تکنولوژی، هنر و علم را شکوفا کنیم، چنانکه در مسأله هسته ای و نانو پیشرفت های خوبی داشتیم می توانیم در پروسۀ تمدن سازی هم توفیق یابیم. هر جا که با مدیریتِ دقیق، علمی، جامع نگر و واقع بینانه وارد شدیم موفق بودیم.
ما با مدیریت کردن علم و شکوفا کردن هنر اسلامی و تکنولوژیِ بومی کارآمد و مدرن یکبار دیگر میتوانیم تمدن اسلامی را احیا کنیم. اینها بلندپروازی و توهّم نیست و عین واقع بینی است. ما با مدیریت کردن علم و شکوفا کردن هنر اسلامی و تکنولوژیِ بومی کارآمد و مدرن یکبار دیگر میتوانیم تمدن اسلامی را احیا کنیم.
مراقبه
آیت_الله_حق_شناس
«داداش جون من چندی پیش داشتم در معنای مراقبه تفکر می کردم. لحظه ای چشمهایم بر روی هم رفت و دیدم از آسمان، بارانی متصل و بدون انقطاع به سوی من در حال باریدن است. در همان حالت برای لحظه ای کوتاه، موضوعی دیگر فکر و اندیشه ی مرا به خود جلب کرد. همزمان با آمدن این خطور، بلافاصله باران قطع شد! سپس صدایی در گوشم گفت: این است معنای مراقبه.»
یعنی اگر مراقبه برقرار باشد، باران رحمت و لطف الهی یکسره می بارد.
منبع: عبد کریم.
نظام_اسلامی_و_تمدن_سازی
خط کلی نظام اسلامی، رسیدن به تمدن اسلامی است.
برای ایجاد یک تمدن اسلامی ـ مانند هر تمدن دیگر ـ دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان. فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کسی که لب اقیانوس رفت، نمی تواند ادعا کند که اقیانوس را شناخته است. تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است.
شرط دوم، پرورش انسان است. بدون شک مدیران جامعه جزو نقش آفرینانند؛ سیاست مداران جزو نقش آفرینانند؛ متفکران و روشنفکران جزو نقش آفرینانند؛ آحاد مردم هر کدام به نحوی می توانند در خور استعداد خود نقش آفرینی کنند؛ اما نقش علمای دین، نقش آن کسانی که در راه پرورش ایمان مردم از روش دین استفاده می کنند، یک نقش یگانه است.
شعر طنز محمدحسین مهدویان درباره «تولید داخلی» در دیدار شاعران با رهبر انقلاب ؛
این طرف استکان یونانی
آن طرف قاشق لهستانی
گاز و یخچال بهترینش چیست؟
آلمانی و انگلستانی
برده از رو تمام قزوین را
سنگ پاهای ازبکستانی
معنوی کرده حالت ما را
مهر و تسبیح ارمنستانی
در خود چین هم احتمالاً نیست
جنس چینی به این فراوانی
هرچه دستت رسید وارد کن
شده از کشور موریتانی
فکر چیزی نباش غیر از سود
سود دارد کلاه سودانی
جنس تولید داخلی اوخ است
هموطن جان نگرد دور و برش
از علل پیدایی فمنیسیم در غرب
نهضت های زنان در قرون اخیر پاسخ طبیعی و نه صحیح ، به موصع گدشته فرهنگ غربی نسبت به زن بوده است. در جایی که زن را نیمه انسان می دانستند، طبیعی است مکاتبی متولد شوند که مرد را عامل بدبختی زن و زن را جنس برتر بدانند.
سقراط ، فیلسوف بزرگ یونانی، معتقد است وجود زن بزرگترین منشا انحطاط بشریت است!! فیثاغورث دیگر دانشمند یونانی معتقد بود اصلی خوب وجود دارد که نظم، نور و مرد را آفریده است و اصلی بد که آشوب، تیرگی وزن را آفریده است.
به عقیده ارسطو، طبیعت ان جا که ار افریدن مرد ناتوان است زن را می افریند. زنان و بندگان بنا بر طبیعت محکوم به اسارت هستند و به هیچ وجه سزاوار شرکت در کارهای عمومی نیستند!!
کتاب مقدس یهودیان، حوا را عامل گناه اولیه آدم و مسئول خروج وی از بهشت می داند و مردان یهودی در دعای صبحگاهی از خداوند تشکر می کنند که آنان را زن نیافریده است!!
توماس اکویناس دیگر دانشمند غربی در قرون وسطی بر این اعتقاد بود که زن با نخستین مقصود طبیعت یعنی کمال جویی منطبق نیست! بلکه با دومبن مقصود طبیعت یعنی گندیدگی، بد شکلی و فرتوتی انطباق دارد.
درآمدی بر نطام شخصیت زن در اسلام/محمدرضا زیبایی نژاد، محمد تقی سبحانی
سبک_زندگی
پناهیان: من نمیتوانم خدایی را قبول کنم که به فکر شاد کردن من نیست و فقط به فکر دستور دادن به من است!
باید با اصلاح ادبیات دینی سوءتفاهمها را کاهش دهیم؛ اگر پرسیدند: چرا دینداری میکنی؟ بگو: چون میخواهم شادتر زندگی کنم. یعنی هدف نهایی دینداری خود را «شادتر بودن» اعلام کن و بگو: اصلاً خدا مرا برای شادی و نشاط آفریده، و من به این نتیجه رسیدهام که از طریق دینداری میشود بانشاطتر زندگی کرد.
وقتی میگویی «من به این دلیل از خدا اطاعت میکنم که میخواهم به خدا مقرب شوم» فقط نیمی از حقیقت را گفتهای! خُب بگو وقتی مقرب شدی، بعدش چه اتفاقی میافتد؟ بگو که خوشحال میشوی، لذت میبری، نشاط و سرور پیدا میکنی…
اگر فکر کنی که دینداری در همین دنیا به آدم شادی و نشاط نمیدهد، در واقع دین و خدا را زیر سؤال بردهای! مگر میشود خدا بندهاش را به چیزی دستور بدهد که آخرش نشاط نباشد؟! من نمیتوانم خدایی را قبول کنم که به فکر شاد کردن من نیست و فقط به فکر دستور دادن به من است! هرکس دینداری میکند اما اما نشاط ندارد، دینداریاش اشکال دارد.
نشاط_زندگی-جلسۀ ۷ -تاریخ: ۹۶٫۳٫۱۲
بخش_اول
معرفی_کتاب
کتاب «گفتمان انقلابی در جهان اسلام» منتشر شد؛
کتاب «گفتمان انقلابی در جهان اسلام(۱۲۷۰-۱۳۹۴)» تالیف دکتر سید سلمان صفوی در ۵۲۰ صفحه در لندن بوسیله آکادمی مطالعات ایرانی لندن منتشر شد. موضوع تحقیق این کتاب کم نظیر است و کتاب برای محققین و دانشجویان علوم سیاسی، روابط بین الملل، تاریخ معاصر اسلام و جنبش های آزادی بخش اسلامی، تاریخ اندیشه سیاسی اسلام معاصر عمدتا نوشته شده است.
تحلیل سیر تاریخی توسعه و تکامل اندیشه های سیاسی و انقلابی جهان اسلام طی دو قرن گذشته؛ موضوع اصلی این کتاب است که از لحاظ روش به کار گرفته شده نیز حائز اهمیت است؛ بدین معنا که گفتمان انقلابی؛ در بستر زمان و مکان، با ارجاع به نقلقولهای مستقیم اندیشمندان مطروحه تحلیل می شود…
آتش به اختیار یعنی؟
آتش_به_اختیار یعنی نفوذ تروریستهای فرهنگی غربگرا در نهادهای فرهنگی زیاد شده، مانند نفوذ داعشیها به ساختمان مجلس؛ هرکسی میتواند، مقابله کند
داعشیها امنیت فیزیکی و غربگرایان امنیت فرهنگی را از بین میبرند؛ هردو تحت حمایت آمریکا هستند. آتش_به_اختیار یعنی باید برای امنیت کشور قیام کرد
آتش_به_اختیار یعنی هر نوع اقدام رسانهای فرهنگی و فکری علیه غربگرایی نیاز به فرمان ندارد، و جوانان فرهیخته میتوانند باتشخیص خود عملیات کنند
استاد_پناهیان – ۹۶/۳/۱۹
چه اتفاقی افتاده که فرمانده جنگ نرم دستور آتش_به_اختیار میدهد؛
آتش_به_اختیار!
وضعیت_نامطلوب
اختلال_در_سیستم_فرماندهی
براستی چه اتفاقی افتاده است که فرمانده دستور آتش_به_اختیار میدهد و از اختلال در سیستم فرماندهی خبر میدهد؟؟! به راستی در جنگ سخت (که شباهتهای فراوانی با جنگ نرم دارد)چه زمانی سیستم فرماندهی دچار اختلال میشود و فرمانده را مجبور میکند که دستور آتش به اختیار بدهد ؟؟
برای این موضوع چند وضعیت متصور است:
۱- زمانی که سیستم نفوذی دشمن به حدی در بدنه رخنه کرده است که به محض اعلام گرا توسط فرمانده، عملیاتهای روانی و از قبل پیش بینی شده ای را به اجرا در میآورد که افسران را در وسط میدان دچار اشتباه میکند و در نهایت آتش نیروهای خودی به نقطه هدفی که فرمانده اعلام کرده است نمیخورد! و فرمانده مجبور میشود تشخیص را به خود افسران واگذار نماید و فرمان آتش به اختیار بدهد!
۲-حالت دیگری که میتوان متصور شد این است که سیستم نفوذی دشمن بر واحد ارتباطات و بیسیم_چی های جبهه مسلط شده است و پیامها و گراهای ارسالی از طرف فرمانده را با پارازیت مخدوش کرده و یا در کدهای رمز و گرا ها تغییرات مد نظر خود را اعمال کرده و اعلام میکنند!
۳- از منظری دیگر ممکن است فرمانده ، تجهیزات و نیروهای دشمن را به حدی نزدیک و گسترده میبیند که نیازی به هدف گیری و نقطه زنی نیست و خود افسران که مشغول کارزارند به هر طرفی که شلیک کنند دشمن را از پای در می آورند!
۴- حالت چهارم که خوشبینانه ترین حالت است اینست که افسران_جنگ_نرم در وسط میدان به حدی رشد کرده و بالغ شده اند که خودشان در جایگاه فرماندهی قابلیت تشخیص مواضع دشمن را دارند و نیازی نیست منتظر گرا دادن و دستورات فرماندهی باشند و میتوانند با تشخیص خود آتش به اختیار بشوند !
حال اینکه در میدان جنگ نرم امروز ، چه اتفاقی افتاده و کدام یک از حالتهای بالا بوجود آمده است که فرمانده کل قوا به ما افسران جنگ نرم اعلام میکند که آتش به اختیار باشیم خدا میداند ولی هر چه باشد قطعا نشان از وضعیت_مطلوبی نیست.
محمد استرحام
مسئله سند ۲۰۳۰ مسئله استقلال کشور است،
نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟
رهبر انقلاب عصر دیروز در دیدار جمعی از دانشجویان:
مسئله استقلال خیلی مهم است؛ مسئلهی سند ۲۰۳۰ از این قبیل است.
حالا بعضی میآیند میگویند ما تحفظ دادیم یا گفتیم فلان چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر اینها نیست؛ فرض کنیم در این سند هیچچیز واضح بیّنی هم که مخالف اسلام باشد وجود نداشته باشد؛ که حالا وجود دارد؛ من حرفم این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته شود.
آنها که خیال میکنند ما گزارش درست نگرفتیم؛ نه، گزارشهای ما گزارشهای درستی است. شما میگویید این سند مثلاً خلاف اسلام ندارد، داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است. نظام آموزشی ما را چهار نفر بنشینند در یونسکو بنویسند! چرا؟ این همان مسئلهی استقلال است.
۹۶/۳/۱۷
تلاش همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه.
رهبر انقلاب اسلامی
از وظایف تشکلهای دانشجویی، تلاش همهجانبه برای غلبه دادن گفتمان_انقلاب در دانشگاه است. نگویید دیگر نمیشود در دانشگاه کار کرد؛ در دانشگاه خیلی میشود کار کرد.
همهی هستههای فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند. البته قرارگاه مرکزی دستور میدهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران_جنگ_نرم، آنجا آتش به اختیارید.
گاهی اوقات احساس میشود دستگاههای مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلالند و تعطیلند ؛ اینکه در وضعیتی که ما اینهمه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان_آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این میشود مسئلهی اصلی، نامهنگاری میکنند؛ این پیداست این دستگاه اختلال پیدا کرده؛ مسئلهی اصلی را از فرعی تشخیص نمیدهند.
وقتی اینجوری دستگاههای مرکزی اختلال دارند، آنوقت اینجا شما آتش_به_اختیارید.
۹۶/۳/۱۷
اعتلای علمی تمدن اسلامی؛
دوران_طلایی
تمدن_اسلامی
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن (تألیف ۱۹۴۹ م) بیان میکند:
«… متأسفانه اطلاعات ما درباره سه قرنی که فکر اسلامی در اثنای آن شکوفا شد – ۱۳۲ – ۴۴۲ ه. ق، ۷۵۰ – ۱۰۵ م. بسیار ناقص است، زیرا هزاران نسخه خطی عربی در علوم و ادبیات و فلسفه همچنان در کتابخانه های دنیای اسلام نهان مانده است. و آنچه در این صفحات آورده ایم از دریای مواریث اسلام فقط قطره ای بود. اگر علما این میراث فراموش شده را کشف کنند، به احتمال قوی قرن دهم مشرق اسلامی را در تاریخ عقل انسانی باید یکی از قرون طلائی تاریخ خواند». ایشان در جای دیگر می نویسند: «… اسلام طی پنج قرن، از سال ۸۱ تا ۵۷۹ ه. ق (۷۰۰ تا ۱۲۰۰ م) از لحاظ نیرو، نظم، بسط قلمرو حکومت، تصفیه اخلاق و رفتار، سطح زندگانی وضع قوانینی منصفانه انسانی و تساهل دینی، ادبیات، دانشوری، علم طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود. پزشکان اسلامی پانصد سال تمام علمدار طب جهان بودند.
… تنها در دوران های طلائی تاریخ بوده است که جامعه ای می توانسته مانند اسلام، در مدتی به همین کوتاهی این همه مردان معروف در زمینه حکومت، تعلیم، ادبیات، لغت شناسی، جغرافیا، تاریخ، ریاضیات، نجوم، شیمی، فلسفه و پزشکی به وجود آورد…»
تساوی_جنسی یا تساوی_جنسیتی؛
( یادداشتی از سعید کیانپور، دانشجوی دکتری ازدواج و خانوادهدرمانی در دانشگاه ویرجینیا تک
اینترن دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا؛)
چندی است موضوع سند ۲۰۳۰ بر سر زبان هاست و منتقدان و طرفداران این سند هر کدام به جنبههایی از آن اشاره و رد یا تاییدش میکنند. اما آنچه من را واداشت تا مطلبی در این رابطه بنویسم لفظ یا بند Gender equality است که در این سند به کار برده شده و منتقدین نیز به آن بیش از همه پرداخته اند. بخشی از آنچه در اینجا خواهید خواند در حال حاضر در برخی دانشگاههای آمریکا در مقاطع under grad و graduate تدریس میشود.
به طور اساسی موضوعات مربوط به Sexuality یا سکسوالیته به شدت تحت تاثیر علوم اجتماعی (جامعهشناسی، روانشناسی و …) است تا بیولوژی. بنابراین تعریف، تفسیر، و فهم بسیاری از مفاهیم در این حوزه نیازمند داشتن یک پیش زمینهی قوی در علوم اجتماعی است. به طور کلی صاحب نظران دوران معاصر در این زمینه بسیار تحت تاثیر رویکردها و مکاتب پست مدرن از جمله فمینیسم هستند که در آن برابری و تساوی میان جنسیتها الفبای گفتگو و بحث است.
چندی پیش درسی تحت عنوان روابط خانوادگی در دانشگاه تدریس میکردم و در یکی از فصول کتاب موضوعی را مورد بحث گذاشتم با نام Sex and Gender. تعریفی که برای Sex در کتاب به کار برده شده بود مربوط میشد به عضو تناسلی و آنچه که به طور فیزیکی تعیین کننده مرد و زن بودن است. اما تعریفی که از Gender میشود کمی پیچیدهتر است. Gender یک مفهوم اجتماعی است که تحت عناوینی همچون Gender identity, Gender expression, Gender roles تعریف می شود. Gender identity ادراک شما از خودتان به عنوان زن یا مرد است. Gender expression مربوط به این می شود که شما چطور جنسیت خود را ابراز می کنید، و Gender roles اشاره دارد به ویژگیها، نگرشها، احساسات و رفتارهایی که اجتماع از زن یا مرد انتظار دارد.
پس Gender طبق این تعریف یک متغیر اجتماعی است به این معنا که اصالت به فرد و به احساسات، نگرشها و رفتارهای او در محیط اجتماع و در ارتباط او با دیگران داده میشود. پس این مفهمومی پیچیدهتر از تفکیک آدم به زن و مرد است. وقتی صحبت از متغیر اجتماعی به میان میاید، بحث در رابطه با قطعیت بیمعنا است. پس Gender میتواند معانی مختلفی بسته به اجتماع و فرهنگ به خود بگیرد. ممکن است یک نفر ادراکی از جنسیت خود داشته باشد که مخالف با جنس یا Sex اوست و نحوهی ابراز آن نیز در تضاد با انتظارات اجتماعی باشد. این تضاد خود را در قالب Sexual Orientation یا جهتگیری جنسی نشان میدهد و افراد عناوینی همچون gay, lesbian, bisexual, transgender, queer … را با خود به یدک میکشند. Gender equality در سند ۲۰۳۰ یعنی ایجاد حق برای این تضاد، آموزش و ترویج آن و نیز عادیسازی این تضاد (از جمله همجنسبازی/همجنسگرایی) در نظام آموزشی کشور.
با این تعاریف، Gender equality در سند ۲۰۳۰ تعریف خاص و مشخصی دارد و سادهانگاری است که اجرای آن را در کشور محدود به مواردی کنیم که در موازین ما باشد و یا بگوییم هر موردی را که با دیدگاهها و موازین شرعی و عرف و آداب و رسوم ما مغایرت داشته باشد تعهدی به اجرای آن نداریم! اگر چنین باشد باید کل این بند کنار گذاشته شود که بعید است اجرای تکه پارهی این سند خوشایند یونسکو باشد.
گام نهایی انقلاب اسلامی در ادبیات امام خمینی(ره) و رهبری رسیدن به تمدن اسلامی است؛
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: گام نهایی انقلاب اسلامی در ادبیات امام خمینی(ره) و رهبری رسیدن به تمدن_اسلامی است تا هرگونه شرک و الحاد و ظلم و ستم را از دنیا ریشه کن کند و همه ملت و بشریت دنیا که به دنبال حق و حقیقت هستند را زیر یک پرچم قرار دهد.
تشکیل نظام سیاسی که گامی برای تشکیل تمدن است به صورت بالفعل درآمده اما ما برای رسیدن به تمدن نیازمند تشکیل و تاسیس و تئوری پردازی و الگوبرداری نظام های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی که برای ساخت تمدن لازم است، هستیم. ولی ما این مولفه ها را در قالب الگوهای قابل ارائه تدوین نکرده ایم و به مطالبه مقام معظم رهبری تحت عنوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یا علوم انسانی اسلامی که تبیین کننده این الگوها است، دست نیافتیم و لذا در تکاپوی رسیدن به آن هستیم.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: اکنون تلاش هایی برای ارائه الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت و مباحثی درباره فقه نظام که در حال شکل گیری است، حرکتی رو به جلو برای رسیدن به این جریان محسوب می شود. درحالیکه قبل از انقلاب هیچ حرکت و اسمی از این جریان ها وجود نداشت. اکنون بخش هایی از حوزه و دانشگاه های ما برای تولید این الگوها برای تشکیل تمدن فعال شده اند. از سوی دیگر رابطه ای که ایران توانسته با دنیای اسلام و مستضعفان دنیا برقرار کند، نشان می دهد که ایران توانسته ارتباط خوبی با ملت ها برقرار کند.
از قول برخی کشیشان مسیحی، بعد از انقلاب اسلامی توجه مسیحیان به دین و کلیسا بیشتر شده زیرا اساس دین در دنیا زنده شد. انقلاب_اسلامی بر نهضت های ضدآمریکایی در بعضی کشورهای آمریکای لاتین هم اثر می گذارد. بنابراین خاصیت فرافرقه ای و فراملی و فرادینی بودن ادبیات و اندیشه های امام زمینه ساز شکل گیری تمدن است.
منزلت زنان در دو برهه تمدنی
در دورههای اولیه_تاریخ_امریکا که بسیار متاثر از قوانین و عرف اجتماعی اروپا است، زنان تقریبا از هیچ شان و منزلت اجتماعی بر خوردار نبوده و تنها مردان بودند که چنین جایگاه و حقی را داشتند و از نظر افکار عمومی و عرف اجتماعی امریکا، زنان همچون بردگانی بودند که هرگز با مردان برابر نبوده و همیشه تحت نظارت پدران و شوهران خود بودند. از این رو بر اثر وجود چنین تفکراتی زنان همواره در معرض ستمهای گوناگونی به دور از انصاف و عدالت بودند. ستمهایی که هرگونه حق مالکیتی را از زنان سلب نموده به شکلی که حتی توان تملک درآمد حاصل از تلاش خود را نداشتند و این اموال به تصاحب پدران وشوهران آنان در میآمد. از دیگر ستمهای وارد بر زنان میتوان به حق مردان در تنبیه زنان اشاره نمود. که نتیجه این رویکرد منجر به این شده بود که به کلی آنان را از هرگونه مداخله و نقش_اجتماعی منع و محروم نموده و یگانه وظیفه او را در فرزندآوری به هر قیمتی حتی در شرایط نابسامان بهداشتی و پزشکی و وجود تهدید و خطر برای او، میدیدند.و از او در راستای بهرهگیری جنسی و رسیدن به کامیابی و لذت خود استفاده مینمودند.
این سختی نوع زندگی و حیات زنان در امریکا چنان بود که یک سال بعد از این که ۱۸ زن با کشتی میفلاور به امریکا آمدند، بعد از گذشت یک سال همگی از بین رفته و تنها ۳ الی ۴ نفر آنها زنده باقی ماندند. نابسامانی اجتماعی زنان، به حدی اسفناک است که زنی به نام آن هاچینسون،که مدعی بود میتواند کتاب_مقدس را بخواند و بفهمد و مردم را موعظه مینمود مورد محاکمه قرار گرفت و او را از شهر خود بیرون کردند که او بعد از آن به رودآیلند رفت و به وسیله سرخپوستان کشته شد.
اما در نقطه مقابل این نگاه نازل و حقارتآمیز به زنان با دقت نظر در آموزهای دین_اسلام زن از جایگاه و یژه و موثر و برجستهایی برخوردار است. نگاهی که در آن تنظیم روابط مرد و زن در کوچکترین نهاد اجتماع یعنی خانواده بر اساس مودت و احترام متقابل بنا میشود. و برای حفظ شان و منزلت اجتماعی او در جامعه و دوری از هرگونه استفاده ابزاری جنسی از او در ارتباط با مردان آنان را به رعایت عفت و حیا و حجاب مصونساز دعوت و سفارش میکند. و بدین وسیله او را از نگاه تحقیرآمیز و ابزاری رهایی میبخشد. در نگاه اسلام بالعکس تاریخ ابتدایی امریکا ـ که با نگاهی تبعیضآمیز جنسیتی حتی زنی چون آن هاچینسون را محاکمه میکند ـ ، زنان و مردان را در حرکت به سمت خدا و کمال جویی یکسان دانسته که این امر تا بدانجا ادامه دارد که کتاب آسمانی اسلام زنانی چون آسیه و مریم را به عنوان الگوهای موفق در سیر و حرکت به سمت حضرت حق و داشتن کمالات معنوی واخلاقی معرفی میکند. در اسلام زنان برای کسب دانش و علمآموزی و رهایی از جهل و غفلت چون مردان آزاد بوده و این مهم در دین اسلام تا بدان جا مورد توجه و تاکید است که کسب دانش را بر تمامی زنان و مردان فارغ از هرگونه نگاه تبعیضآمیزی واجب میداند و میفرماید: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه».
از طرفی بر خلاف رویکرد امریکاییان در رابطه با حق_مالکیت_زنان که پیشتر گذشت در اسلام، زنان علاوه بر اینکه تنها به منزله یک کالا که به ملکیت دیگران در بیاید نبودند، بلکه خود نیز چون مردان از حق مالکیت برخوردار بوده و او چون دیگران از حق ارث از اموال نزدیکان خود بهرهمند بوده و به صراحت به عنوان یک دستورالعمل دائمی در قرآن امده است که «للرجال نصیب مما اکتسبوا و للنساء نصیب مما اکتسبن».
به نقل از پایگاه خبری طلیعه
تاثیر_تمدن_اسلامی_بر_تمدن_غرب
ترجمه_کتب_به_لاتین
گوستاولوبون در کتاب تمدن_اسلام_و_غرب که در سال ۱۸۸۴ تألیف یافته است پیرامون تاثیر تمدن اسلامی بر شکل گیری تمدن غرب این گونه آورده است:
«ما در اینجا کوشش نموده این مسئله را بثبوت خواهیم رسانید که تمدن عرب (اسلام) بقدریکه در شرق تأثیر بخشد در غرب نیز همانقدر مؤثر واقع شده و بدینوسیله اروپا داخل در تمدن گردید. آری تأثیر این تمدن در مغرب زمین کمتر از تأثیر آن در مشرق نبوده… در غرب در قسمت علوم و ادبیات و نیز اخلاق اثر آن بیحد و حصر بوده است…. همانطور که مکرر تذکر دادیم انتشار علوم عرب (اسلامی) در اروپا بوسیله جنگ صلیبی نبوده بلکه از اندلس و جزیره صقلیه و ایتالیا بوده است چنانچه در سال ۱۱۳۰ میلادی دارالترجمه ای در طلیطله تحت ریاست اسقف اعظم رایمون تأسیس شد. تمام کتب مشهوره عرب را در لاتینی شروع به ترجمه نمود. از این ترجمهها موفقیت کاملی حاصل گردید یعنی چشمان اروپاییان از این کتب باز شده دنیای تازهای را توانستند به نظر بیاورند سلسله این ترجمهها تا قرن چهاردهم در جریان بود.»
این دانشمند فرانسوی سپس کتابهای زکریای رازی، ابوالقسیس، ابن سینا و ابن رشد را که به لاتین ترجمه نمودند به عنوان مثال ذکر کرده و در جای دیگر می نویسد:
«تا قرن پانزدهم قولی را که ماخوذ از نویسندگان مسلمان (عرب) نبود مستند نمی شمردند رژر باکن، لنوناردوپیز، آرنودویلانو، رایمون لولی، سن توماس، آلبرت کبیر و آلفونس دهم، تمام آنها یا شاگرد علمای مسلمان (عرب) بودند و یا ناقل اقوال آنها».
مارهای_سرکوفته
“هرگز از دوباره جان گرفتن ابلیس بیجان شده غافل مباش! که انقلاب پس از پیروزی نیز، هماره در خطر انهدام است، در خطر “ضد انقلاب” است، مارهای سرکوفته، در گرمای فتح و غفلت جشن و غرور قدرت، باز سر برمیدارند، رنگ عوض میکنند. نقاب دوست میزنند، از درون منفجر میکنند، غاصب همهی دستآوردهای انقلاب میشوند و میراثخوار مجاهدان و تعزیهخوان شهیدان!”
استاد_علی_شریعتی
پاسخ به یک شبهه
تحلیلی روانشناختی بر ماه رمضان
ماه مبارک رمضان ماه بندگی خداست. ماهی برای رشد انسان. اما این روز ها شاهد شبهاتی برای خدشه دار کردن این برنامه تربیتی خدا هستیم. در این قسمت از باشگاه نویسندگان، یکی از این شبهات که مطرح شده را به همراه پاسخ دکتر سید علی مرعشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، آورده ایم
متن_شبهه:
شرم می کنم با ترازوی کودک گرسنه کنار خیابان، سیری ام را وزن کنم! ای کاش یک ماه نیز موظف بودیم از اذان صبح تا غروب آفتاب فقرا را سیر کنیم نه این که گرسنگی و تشنگی کشیده تا فقط رنج آن ها را درک نماییم! آری هزاران بار افسوس که دیریست وا مانده ایم در ظاهر دین، دهانمان پر شده است از غلظت تلفظ حرف <ض> در کلمه “و لا الضالین” ولی غافل ازآن که خود عمریست در گمراهی به سر می بریم….
به قلم: دکتر سید علی مرعشی(عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)
میتوانید متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید یا از طریق لینک زیر آن را دانلود کنید.
نقش فرهنگ « وقف» در شکوفایی علم و دانش در تمدن اسلامی
سید حسین امیدیانی
برنامه ریزان و طراحان توسعه در جوامع اسلامی باید این شناخت را پیدا کرده باشند که توسعه_تمدن_اسلامی هماهنگ و متخذ از آموزش های اسلامی بوده است. اگر این برداشت صحیح از تاریخ گذشته را داشته باشیم. عقب ماندگی خود را جز در پشت کردن به این تاریخ نخواهیم یافت
ما محصول تبعیت از گذشته فرهنگی خود نیستیم ما مسئول سرپیچی و عصیان در برابر فرهنگ گذشته ایم. هیچ تجدد و تمدن_نوینی حاصل نخواهد شد مگر در آموزش و بازنگری نسبت به سنت گذشته. توسعه کشورهای اسلامی در تمامی بنیان های اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی امری ممکن است. اما الگوهای این توسعه از کجا و چگونه باید اتخاذ شوند؟ بنیان فکری این توسعه را کدام فرهنگ باید ساخته باشد؟ چه تئوری ها و تفکراتی نحوه توسعه و اهداف توسعه ما را در مجموعه کشورهای اسلامی باید روشن کنند و تبیین نمایند؟ برنامه های اجرا شده در توسعه کشورهای اسلامی آیا تاکنون مورد نقد و بررسی قرار گرفته است؟ موانع اصلی توسعه را در کدام بخش از نهادها و تفکرات امروز جامعه اسلامی باید جستجو کنیم؟
مقاله رابطه سبک زندگی و دین داری از دیدگاه ابن خلدون ؛
چکیده:
مفهوم سبک_زندگی، به نسبت رویکردهایی که بدان پرداخته می شود، تعاریف متفاوتی دارد. سبک های زندگی مجموعه ای از طرز تلقی ها، الگوها، ارزش ها، شیوه های رفتار، سلیقه ها، نوع مصرف، و وسایل زندگی است که غالبا اقدامی جمعی است و شماری از افراد در یک نوع سبک زندگی، اشتراک هایی پیدا می کنند و این اشتراک ها به صورت نمادین در جامعه مطرح و موجب هویت بخشی به شخص و گروه های اجتماعی می شود. امروزه سبک زندگی عاملی تاثیرگذار در تمامی جنبه های زندگی دانسته می شود که در این مقاله با روش تحلیل متن به بررسی تاثیر سبک زندگی بر نظام ارزشی افراد و جامعه با محوریت دین از دیدگاه ابن خلدون در مقدمه اش پرداختیم. به نظر ابن خلدون، محیط_جغرافیایی و شیوه_معاش موجب شکل گیری دو سنخ بادیه نشین و شهرنشین با سبک های زندگی متفاوت در جامعه می شود. در نوع سبک زندگی و نیازهای سنخ بادیه نشین شرایطی به وجود می آید که شهرنشینی گسترش پیدا می کند و سبک زندگی خاص خودش را به وجود می آورد. این سبک زندگی با بسیاری از عرصه های حیات جمعی در ارتباط قرار گرفته است و موجب تغییر در دین داری با سه بعد اعتقادی، اخلاقی، و مناسکی می شود.
الگوی_اسلامی_ایرانىِ پیشرفت در بیانات رهبر معظم انقلاب؛
الگوی اسلامی – ایرانیِ پیشرفت یک سند_بالادستی نسبت به همه اسناد برنامه ای کشور و چشم انداز کشور و سیاستگذاری های کشور خواهد بود.
مسئله تدوین الگوی اسلامی – ایرانی برای پیشرفت، یکی از مسائل کلان ماست.
متفکران و اندیشه ورزان کشور، خودشان را درگیر مسائل کلان کشور بکنند.
مهمترین مشکل دنیائی که امروز رنگین ترینش در غرب متجلی است، جدائی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد به خداست.
یکی از ارکان اصلی الگوی_پیشرفت_اسلامی ایرانی باید حتما مسئله عدالت باشد.در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانیت و مشروعیت زیر سؤال استقطعاً عدل هدف است، منتها این هدف میانی است؛ هدف نهائی عبارت است از رستگاری انسان.کلمه”پیشرفت” را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمداً نخواستیم کلمه “ توسعه” را به کار ببریم. علت این است که کلمه توسعه، یک بار ارزشی و معنائی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمی خواهیم یک اصطلاح جاافتاده متعارف_جهانی را که معنای خاصی را از آن می فهمند، بیاوریم داخل مجموعه کار خودمان بکنیم. ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه می کنیم؛ این مفهوم عبارت است از “ پیشرفت”.
تمدن نوین اسلامی منوط به احیای کارکرد تمدنی مساجد است
محقق و پژوهشگر موسسه اشراق گفت: اگر ما بخواهیم تمدن اسلامی را احیا کنیم، باید توجه مجدد به مسجد شود و بتوانیم کاری کنیم که مساجد کارکرد تمدنی پیدا کنند. کارکرد تمدنی به این معنا که اگر مسجد از زندگی انسان ها حذف شود، خللی در زندگی آنها بوجود بیاید.
معرفی کتاب
تربیت جنسی از منظر قرآن و حدیث ؛ مبانی ، اصول و روش ها
می گویند اسلام در زمینه “تربیت جنسی” نظری ندارد و جامعه عمیقا درگیر مسائل جنسی است. خُب چه کنیم ؟ ۲۰۳۰ را می پذیریم . لک لکی در کار نیست را ترجمه می کنیم و ….
نمی گوییم اسلام شناس باشید ؛ نه ؛ حداقل کتابهای موجود اسلامی در زمینه تربیت جنسی را تورّقی بزنید!
امروز بخشی از فهرست یکی از انبوه کتابهای مرتبط با تربیت جنسی از منظر اسلام را خدمت تان معرفی می کنیم. این کتاب در ۴۵۵ صفحه به قلم دکتر فقیهی در سال ۱۳۸۶ نگاشته شده است.
خودتان قضاوت کنید :
آیا اسلام در این زمینه نظر دارد یا خیر ؟!
بخشی از فهرست کتاب :
شیوه های تربیت جنسی پیش از ازدواج
الف. دوره کودکی:
۱. آموزش جنسیت و نقش جنسی و پرورش هویت جنسی
۲. پیشگیری از زمینه های تحریک جنسی
۳. پاسخ دادن به پرسش های جنسی کودکان
ب. دوره نوجوانی:
پرورش هویت جنسی نوجوان
آموزش شیوه های کنترل تحریکات جنسی
تربیت جنسی در دوره ازدواج و پس از آن:
اهداف ازدواج
انتخاب شریک جنسی
معیارهای انتخاب همسر
ارتقا شناختی همسران
شناسایی شرایط ارتباط جنسی
فرایند رابطه جنسی
رفتارهای نا به هنجار جنسی: عوامل و راه های پیشگیری و درمان
انواع ناهنجاری های جنسی
عوامل نا به هنجاری های جنسی
پیشگیری و درمان ناهنجاری های جنسی
توجه به پیامدهای نا هنجاری جنسی
دستور خداوند: فاذا فرغت، فانصب!
بن_بستی وجود ندارد..
«فاذا فرغت فانصب»(۱)؛ قرآن به ما میگوید: وقتی این کار را تمام کردی، این تلاش را تمام کردی، تازه خودت را آماده کن، بایست برای ادامهی کار! …اصلاً بن_بستی وجود ندارد در آرمانخواهىِ صحیح و واقعبینانه… توقع من از عزیزان دانشجو این است که همواره دنبال آرمانها باشند؛ چه در آن مواردی که حادثهای که پیش میآید، طبق دلخواه شما است، چه در آنجائی که حادثهای که پیش میآید، طبق دلخواه شما نیست؛ آرمانگرائی را با نگاه به واقعیتها از دست ندهید و دنبال کنید.
بیانات مقام_معظم_رهبری در دیدار دانشجویان؛ ۱۹ رمضان؛ ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
خبر
۱۸ دانشگاه ایرانی در جمع برترین دانشگاه های دنیا قرار گرفتند:
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در رتبه بندی لایدن در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد ۱۸ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۹۰۲ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
در آخرین رتبه بندی منتشر شده توسط لایدن در سال ۲۰۱۷ دانشگاه های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم تحقیقات تهران، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان ، گیلان و علوم پزشکی شیراز به ترتیب در رتبه های ۱۹۵، ۲۹۲، ۳۲۲، ۳۶۹، ۴۰۸، ۴۲۱، ۴۳۲، ۵۰۳، ۵۰۹، ۶۰۷، ۶۵۸، ۶۸۲، ۶۸۸، ۷۱۷، ۷۹۷، ۸۰۰، ۸۳۷ و ۸۶۷ قرار گرفتند.
شکست در انتخابات سیاسی، محصول غفلت از سایر انتخاباتها
گزیدهای از سخنان وحید_جلیلی در جمع اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
۳۱ فروردین ۹۶ (یکماه قبل از انتخابات)، حسینیه_هنر
شما فرض کنید صبح روز انتخابات بلند شدهاید و میبینید که همه ضدانقلابها و بیتفاوتها دارند رأی میدهند ولی انقلابیها هیچکدام از خانه بیرون نمیروند و به انتخابات بیاعتنا هستند. اگر این صحنهی تکاندهنده را ببینیم میگوییم انقلاب از دست رفت.
این اتفاق، هر روز دارد میافتد. هر روز در جمهوری_اسلامی، انتخاباتهای فرهنگیای در حوزههای نشر، سینما، تئاتر، رسانه و… برگزار میشود و آنهایی که سبک زندگی و پارادایم فکریشان در یک فضای دیگر است با صفهای دراز چند صد هزار نفری رأی میدهند، بعد اینطرف، بهترین فیلمهایش، نه در فضای عمومی بلکه در فضای حزباللهی شکست میخورد.
بعد از ۳۵ سال، برای رجائی، بهشتی ، یک فیلم ساخته شده است. ماجرای_نیمروز، ترازش هم هالیوودی است. چطور ایام انتخابات رویمان میشود که عکس فلان کاندیدا را بگیریم سر چهار راه ولیعصر تبلیغات کنیم، خب این هم یک انتخابات است و برآیندی را به فضای سینمایی کشور منتقل میکند. ماجرای نیمروز مثل این میماند که رجائی کاندیدا شده است.
مقام معظم رهبری در انتخاباتهای سیاسی میگویند من ورود نمیکنم، فقط ۴۰ میلیون رأی میخواهم، ولی در انتخاباتهای فرهنگی، ورود میکنند، داد هم میزنند که به فلان اثر رأی بدهید. بعد ما همینجوری نگاه میکنیم که اثار دیگر رأی بیاورد. در حوزه اقتصاد مقاومتی هم مثلاً مستندی مثل آفراندن، درباره آن فرد کردِ اهل سنت در مهاباد که کشور را از واردات باسکول بینیاز کرده است، کاندیدای اقتصاد_مقاومتی ما است که باید به ملت معرفی کنیم تا رأی بیاورد.
ما دائم در حال انتخابات هستیم و بخشی از شکستهای ما و بخشی از پیروزیهای دیگران در عرصهی انتخاباتهای سیاسی، ناشی از همین است. چون او ذائقهسازی کرده است. فروشنده مثلاً ۱۴ میلیارد رأی آورده، ماجرای نیمروز سه ونیم میلیارد، یتیمخانه دو ونیم میلیارد. اگر در یک سال گذشته جمعیت معتنابهی ، یتیمخانه_ایران، ماجرای نیمروز، سیانور و ایستاده_در_غبار را میدیدند، حتماً قاعدهی فرهنگی جامعه رشد میکرد. وقتی طرف مقابل در فرهنگ رأی میآورد، در هنر رأی میآورد، در رسانه برنده میشود، در ساحت سرگرمی پیروز میشود چرا در انتخابات سیاسی برنده نشود؟ شکست سیاسی یکباره که اتفاق نمیافتد.
فرق نیروی فرهنگی با نیروی سیاسی باید در همین باشد. چطور در دو هفتهی تبلیغات انتخابات شور و ابتهاج داریم، نیروی_فرهنگی باید در تمام طی سال ناظر به همه انتخاباتهای مختلفی که در همه حوزههای فرهنگی، اقتصادی، رسانهای و… برگزار میشود چنین حس و حضور بهروز و زندهای داشته باشد. نه اینکه انتخابات های فرهنگی .هنری.رسانه ای و….. را تحریم کنیم! و بخواهیم در انتخابات سیاسی توقع پیروزی قطعی داشته باشیم. مثلاً امروز انتخابات است بعد شما بروید پیکنیک یا زیارت و بگویید ما شنبه میآییم در خیابان داد میزنیم. دیگر فایدهای ندارد. یتیمخانه ایران، ماجرای نیمروز….. روی پرده است، بگوییم ما در تلویزیون میبینیم. وقتی در انتخابات سینمایی ، شکست خوردی دیگر چه فایدهای دارد؟ باید هم خودمان به وظیفه عمل کنیم هم از دیگران مثل نمایندگان_مجلس و ائمه_جمعه و جماعات و نخبگانی که به وظیفه عمل نکردهاند مطالبهگری کنیم.
نبود_تحلیل_سیاسی
تکرار_تاریخ
بنده در قضایای تاریخ_اسلام این مطلب را مکرّراً گفته ام که، چیزی که امام حسن مجتبی علیه السلام را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم، تحلیل_سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه خوارج را به وجود آورد و امیرالمؤمنین علیه السلام را آن طور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آن گونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و الّا همه مردم که بی دین نبودند. تحلیل_سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می انداخت؛ فوراً این شایعه همه جا پخش می شد و همه آن را قبول می کردند!
چرا باید این طور باشد؟! اگر ملت، هوشیاری لازم را داشته باشد، شایعه دشمن مثل برف و یخی زیر آفتاب است.
سید_علی_خامنه ای
امام حسین علیه السلام :
إنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنیا، وَ الدّینُ لَعقٌ عَلى ألسِنَتِهِم یَحوطونَهُ ما دَرَّت مَعایِشُهُم، فَإِذا مُحِّصوا بِالبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛
مردم، بنده دنیایند و به ظاهر، دم از دین مى زنند و تا زمانى که زندگیشان تأمین شود، از آن دفاع میکنند؛ امّا چون در بوته آزمایش قرار گیرند، دیندارانْ اندک اند.
پیروزی آیتالله خامنهای در انتخابات!
انتخابات_۹۶
پیروز_انتخابات
آیتالله_خامنهای
آیتالله خامنهای کاری کرد که دشمنانش هم برای حضور مردم پای صندوقهای رای تبلیغ کنند!
نوام_چامسکی از مشهورترین تئوریسینها و تحلیلگران غرب گفت: آیتالله_خامنهای زیرکترین و سیاستمدارترین فرد جهان است، کاری کرده که حتی دشمنان بزرگ ملتش هم برای حضور مردمش در صحنهی انتخابات تبلیغ میکنند.
سیاستمداران پر مُدعای غرب، برای فیلم او نقش بازی میکنند! وقتی مشارکت زیاد شود، پیروز واقعی دنیا آیتالله خامنهایست نه غربیها. امروز سیاستمداران دنیا با تایید دموکراسی واقعی در ایران، حقارت خود را در برابر آیتالله به تصویر کشیدند.
ا—————————–ا
حاکمیت و استقرار امنیت، شاخصههای اصلی تمدن_سازی هستند
شما نمی توانید یک جامعه تمدنی را به تصویر بکشید که در آن حکومت لحاظ نشده باشد، اصولاً حفظ و بقای جامعه به حکومت آن بستگی دارد، بنابراین، حاکمیت و امنیت، مهمترین شاخصه ها، برای دست یابی به تمدن و فرهنگ صحیح هستند.
هر روز واقعه کربلا تکرار میشود؛
انسان هر راهی را بدون تقیّد و پایبندی به قرآن و سنّت برود، روز به روز تنزّل میکند و تاریخ از جمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن مانند واقعۀ طَفّ هر روز تکرار میشود؛ زیرا هر روز حقّی غصب و یا احقاق میشود، و همیشه حقّ و باطل مثل حسین(ع) و یزید وجود دارد، و کار مردم هم با جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام حسین(ع) است. بنابراین، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است و یا باطل و پیرو آن؟
آیت_الله_بهجت
با پیگیری دانشجویان ایرانی در امریکا، دانشگاه اسکاتلندی از موضع پیشین خود عقبنشینی کرد
اعلام وصول مدارک گستردهی مدعی تقلب در رسالهی دکترای حسن روحانی و برخورد با این فرد در صورت صحت مدارک
متن ترجمه شدهی ایمیل دریافتی از خانم Jan Hulme، دبیر و معاون نظارتی رئیس دانشگاه کلدونین گلاسکو بدین شرح است (goo.gl/OIY7Ta):
«جناب آقای ابراهیمی
این پاسخی است به ایمیل قبلی شما به کارکنان دانشگاه کلدونین گلاسکو در خصوص تز دکترای آقای حسن روحانی و همچنین ایمیل قبلی خودتان به بنده و دیگر کارکنان دانشگاه.
با توجه به اعتقاد مسلم شما مبنی بر خودداری این دانشگاه از ارائهی تز مورد نظر، اجازه میخواهم شفاف بگویم که از سال ۱۹۹۸ یعنی از زمان پذیرش آن، این تز همواره به صورت کامل در اختیار کتابخانه دانشگاه بوده و هست. این تز هم مانند بسیاری از تزهای دیگر تنها به صورت نسخهی چاپ شده موجود است. وقتی آقای روحانی در ژوئن سال ۲۰۱۳ برای احراز پست فعلیشان انتخاب شدند، این دانشگاه در پیگیری درخواستهای رسیده از نهادهای مختلف از جمله رسانهها برای بازبینی کار ایشان تسهیل به وجود آورد.
در زمان انتخاب دکتر روحانی، پوشش رسانهای و تحقیق و تفحص کاملی در این باره صورت گرفت و سوالاتی از سوی شبکههای CNN و BBC، روزنامه تایمز و دیلی تلگراف و بسیاری از شبکههای دیگر ملی و بینالمللی مطرح شد که دانشگاه به آنها پاسخ داد. بسیاری از این سوالات به شماری از چکیدههای منتشرشده از تز مورد نظر مربوط میشدند. همچنین معلوم شد آثاری که این تز از آنها بهره برده اما به این چکیدهها مربوط نمیشدند، مورد تایید قرار گرفته و در خود این تز به آنها ارجاع شده است. هرگز تاکنون مدرکی قابل توجه مبنی بر سرقت علمی در تز آقای روحانی در اختیار ما قرار نگرفته است.
شما امروز ۱۲ می ۲۰۱۷ مستندات بسیار گستردهای را برای بنده ارسال کردید که مدعی وقوع سرقت علمی اند. بنده وصول این مدارک را تایید میکنم. ما سرقت ادبی را تخلفی بسیار بزرگ میدانیم و اسناد و مدارک دال بر انجام شدن چنین خلافی از سوی هر دانشجو یا فارغ التحصیلی، طبق موازین سیاستهای مربوطه بررسی میگردد.
ارادتمند
یان هیوم
دبیر و معاون نظارتی رییس دانشگاه کلدونین گلاسکو»
توضیح تکمیلی: تا قبل از رسانهای شدن نتیجهی بررسیهای تیم پروژه در وبسایت روزنامهی تایمز لندن (goo.gl/rUVNOj)، علیرغم پیگیریها هیچگونه جوابی توسط دانشگاه به ما وصول نشده بود؛ اما تنها چند روز پیش و پس از این انتشار رسانهای پاسخ فوق را از سوی مقام عالیرتبهی دانشگاه دریافت نمودیم. با توجه به شواهدی که در دست ماست، خبرنگاران سایر رسانههای غربی نیز از موضوعِ بسیار حائزِ اهمیتِ این سرقت علمی کاملاً مطلع بوده اما به دلیل تاثیرگذاری بر انتخابات ایران، فعلاً از پوش