سخن بزرگان ۱
یکی از شاگردان مرحوم شیخ رجبعلی خیاط(رضوان الله علیه) نقل می کند:
سلاخی نزد جناب شیخ آمد و گفت: بچه ام در حال مردن است.چه کنم؟
ایشان فرمودند:
بچه گاوی را جلوی مادرش سر بریده ای.
سلاخ التماس کرد بلکه شیخ برای او کاری انجام دهند.
شیخ فرمودند:
نمی شود.می گوید: بچه ام را سر برید ،بچه اش باید بمیرد…
حضرت آیت الله فهریکثرالله امثاله از آقای سید محمدرضا کشفی نقل می کنند که در همسایگی ایشان،قصابی بوده که پسرش دل درد شدیدی می گیرد و به آقای کشفی متوسل می شود.آقای کشفی،او را به جناب شیخ ارجاع می دهد،اما شیخ به آن قصاب می فرمایند:
گوساله ای را در مقابل چشم مادرش ذبح کرده ای،بنا براین پسرت علاج ندارد…
منبع:کیمیای محبت ص ۱۳۱
نویسنده:حضرت آیت الله ری شهریحفظه الله
هر قدر هم زندگی کنی آخرش می میری…..(مرحوم حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی ره)
هرچه می خواهی در این دنیا زندگی کنی بکن اما آخرش مرگ است.آقا از این کوچه نرو،بن بست است،این خیره سر می رود ،تاریک هم هست پیشانی اش می خورد به دیوار.این دنیا هم کوچه بن بست است،آخرش پیشانی مان می خورد به سنگ لحد…آن وقت تازه پشیمان می شویم،می گوییم خدایا ما را به دنیا برگردان،ما اشتباه کردیم.دیگر عمل صالح انجام می دهیم،خطاب می رسد:کلا:ساکت شو
تو برگردی به دنیا باز همان آدم اولی،تو خوب بشو نیستی. می گویی من را برگردان به دنیا،آدم خوبی می شوم…این همه جنازه بردی،دوستانت را بردی دفن کردی،می خواستی خیال کنی که خودت مرده ای ،بسم الله ،جنازه که بردی دفن کردی فکر کن خودت هستی و دوباره زنده شدی،آمده ای به دنیا،آیا اعمالمان را خوب می کنیم؟…
منبع:برگرفته از سخنان عالم ربانی استاد اخلاق مرحوم حضرت آیت الله مجتهدی تهرانینور الله قبره الشریف
با این که می بیند مردنی است،باز حرص عجیبی او را رها نمی کند!(شهید دستغیب)
راه خدا که بسته شد،راه دنیا باز می شود،حد ادراکش در خور و خواب و شهوترانی و جاه و جلال خلاصه می شود.گردابیست که هرکه در آن فرو رفت،بیرون آمدنش بسی مشکل است(ظلمات بعضها فوق بعض) و آتشی است که مرتبا رو به زیادتی است(هل من مزید)
با این که می بیند مردنی است،باز حرص عجیبی او را رها نمی کند،دنبال زیادتی مال و جاه می باشد.
اما اگر به برکت قرآن بیماری غفلت علاج شد(دیو چو بیرون رود فرشته درآید) آن چه اهل دنیا به آن راغبند،اهل آخرت نسبت به سرای باقی چنین اند.
گوشش برای شنیدن اخبار قرآن از قیامت باز است و دلش برای باور داشتن آن آماده است.
منبع:سرای دیگر ص ۱۸
نویسنده:مرحوم حضرت آیت الله العظمی شهید دستغیب(رضوان الله علیه)
وعده شیخ لرزان به دلخوشانش
نقل است روزی چوپانی، حاکم شهر را به صحرا دید و در وصف او شعری سرود و خواند.
حاکم، سرمست از شعر به چوپان گفت که:
فردا به قصر بیاید و ١٠٠ سکه طلا بستاند.
چوپانِ خوش باور از فرداى آن روز، هر روز به قصر می رفت تا ١٠٠ سکه را بگیرد؛ اما نگهبانان مانع ورود او می شدند تا روزی حاکم را در حال خروج از قصر دید و موضوع ١٠٠ سکه طلا را یادآوری کرد.
حاکم به او گفت:
آن روز تو چیزى گفتی که ما خوشمان آمد و ما هم چیزى گفتیم که تو خوشت آمد.
پس برو و ١٠٠ سکه را فراموش کن، چون بى حساب هستیم!
قدم اول در سیر الی الله:
ایت الله بهجت می فرمودند :
قدم اول در سیر الی الله و در مسیر تقرب به خدا این است که انسان در همان حالی که متوجه خود سازی
می شود. یک مسافت و فاصله ای با مولای خود دارد . نخست باید مواظب باشد که حداقل اگر نزدیکتر نشد.
فاصله ای را که با مولا دارد بیشتر نشود.
و سعی کرده موقعیتی را که دارد حفظ کند. تا بعد کم کم به جلو حرکت و خود را به مولا نزدیک تر نماید. ”
ایت الله بهجت.
شیخ حسنعلی نخودکی(ره):
حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: هرکس که خواهد خانه اش به نعمت آبادان باشد، به ذکر شش گانه زیر بپردازد:
اول آنکه در آغاز هرکار بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم.
دوم آنکه چون نعمتی از راه حلال نصیبش شد، بگوید الحمدالله رب العالمین.
سوم آنکه چون خطا و لغزشی کند بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه.
چهارم آنکه چون غم و اندوه براو هجوم آورد بگوید : لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.
پنجم آنکه چون تدبیرکار کند،گوید ماشاالله.
ششم آنکه چون از ستمگری هراسی کند بگوید: حسبناالله و نعم الوکیل.
نشان از بی نشان ها،علی مقدادی اصفهانی
عالمی که در نماز حالی داشتند که گویی رخ به رخ با خداوند تبارک و تعالی بودند….
مرحوم حضرت آیت الله العظمی اراکیرضوان الله علیه که از نزدیکان مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد تقی خوانساریعلیه الرحمه بودند،در مورد نماز ایشان اظهار داشته اند:
آنچه من فهمیدم درباره ی حالت های ویژه ایشان در نماز،که وقتی جمعی از ایشان در این مورد پرسیدند،ایشان در جواب فرمودند:
من در نماز که می ایستم،مثل این که با خدا شفاهی دارم صحبت می کنم کانه رخ به رخ هستم….
منبع:هزار و یک حکایت عرفانی ص ۱۴۳
هرگَاه بنده بگوید
بسم اللّہ الرحمن الرحیم
خداى متعال میگوید:
بنده من
با نام من آغاز ڪرد
بر من است
که کارهایش را
به انجام رسانم و او
را درهمه حال،
برکت دهم
امام صادق علیه السّلام فرمود:
کسی که دو دختر یا دو خواهر یا دو عمه یا دو خاله را سرپرستی کند او را از آتش نگاه میدارند.
کانال موعظه
آسان گویى، نه سست گویى
استاد قرائتی:
به یاد دارم یک جمله را دو شخصیّت مهم به من سفارش کردند:
یکى آیه اللَّه حاج آقا مرتضى حائرى قدس سره و دیگرى آیه اللَّه شهید دکتر بهشتى، آنان فرمودند:
قرائتى! نگو من معلّم بچه ها هستم تا سست و آبکى صحبت کنى، آسان بگو ولى سست نگو! به شکلى این نسل را بساز و براى آنها سخن بگو که اگر دیگران آمدند، بتوانند بقیه راه را ادامه دهند و آنها را بسازند.
قرآن مى فرماید: «و قولوا قولاً سدیداً»(احزاب ۷۰) محکم و با استدلال سخن بگوئید
مرحوم حضرت علامه کاشانیرضوان الله علیه:
آب لیموی تازه را اگر به غذاهای مرده و یا غذاهای خیلی پخته بزنید،خاصیت غذایی آن را از نظر ویتامین ها و املاح معدنی تجدید می کند،
فرزند مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد ایازی(رضوان الله علیه) می گوید:
روزی من در زمانی که هنوز طلبه نشده بودم به همراه پدرم در کوچه ای در یکی از شهرهای ایران،در حال عبور بودیم.جوانی به ایشان توهین و اهانت کرد.ناگهان من وقتی تاب تحمل توهین به پدر عالم بزرگوار را
ندیدم،قصد کردم که جواب آن پسر را به صورتی بدهم اما مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمد جواد ایازی(نورالله قبره الشریف) در کلامی خردمندانه و با متانت فرمودند:
پسرم آرام باش،توهین این جوان و امثال آن ها بخاطر اعمال بدی بوده است که از برخی روحانیت سر زده است(و آن جوان را به روحانیت بدبین کرده است)
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجترضوان الله علیه:
معروف است که اگر کسی چهل ساله بشود و دوای صحت خود را نیابد،خیری در او نیست.انسان اگر دوای خود را تشخیص دهد هیچ ضرری به او نمی رسد
آیت الله سعادت پرور:
ای عزیزان من،به قدری که احتیاج به خواب دارید،خواب بروید نه بیداری زیاد بکشید که از تمام امور شایسته اخروی و یا دنیوی بمانید و نه زیاد بخوابید که از مهم بازمانید.
امام صادق (علیه السلام) فرموده است:
کسی یک بیت شعر درباره ما بگوید، خداوند برای او بیتی در بهشت بنا می کند.
حرص مذموم
بشر عاقل و انسان کامل اگر از روی انصاف و با دیده بصیرت بنگرد، می بیند که هر کس در این دار فانی حرص ورزد و جمع ملک و مال کند، گرفتاریش در دار باقی و جهان جاودانی بیشتر است و علاوه بر آن خود را اسیر هوا و هوس و حمال زن و فرزند کرده و دیگران نتیجه زحمات او را می برند.
پس ای حریص مال دنیا! و ای اسیر سلسله این موج بحر فنا! کمی به حل خود آی و مقداری تأمل در عاقبت امر خود نما و ببین چقدر برای این سیم و زر دنیا خاطر خود را خسته و در جستجوی آن تنت را ناتوان ساخته و در رنج طلب آن رنگ خود را زرد نموده و چه اندازه از غصه ملک و مال، قارون صفت به خاک کدورت فرو رفته و گاهی در تحصیل در و صدف گرداب وار در دریای تفکر فرو رفته ای.
پندهای شیرین «خلاصه کتاب (ابواب الجنان )واعظ قزوینی »
حلاوت شناخت خدا
شیخ بهایی در کشکول گفته است: عارف کسی است که خداوند صفات و اسماء و افعالش را به او بنمایاند. پس معرفت، حالی است که از شهود پیدا می شود، و عالم کسی است که خدا او را بر آن حقایق مطلع کند؛ ولی اطلاعش با یقین باشد، نه با شهود.
هرکس این حلاوت را بچشد و به این لذت برسد و به این نعمت دست یابد، به فوز عظیمی رسیده است.
این وجدان و یافت شهودی و حضوری را تنها اهلش درک می کنند و به وصف نمی آید. این غیر از ادراک عقلی است و فقط با مجاهدات کشفیه می توان به آن رسید نه با مناظرات عقلیه.
اهل آن نمی تواند آن را به گونه ای که درک کرده است، برای دیگران توضیح دهد و هیچ لذت و سروری با آن برابری نمی کند
امام علی (علیه السلام):
دشمن ترین دشمن آدمی،خشم و شهوت اوست، هرکه بر این دو مسلط شود ، درجه اش بالا رود و به هدفش برسد
(مستدرک الوسائل ج ۱۲ ص۱۲ )
عالم ربّانی حضرت آیت الله حاج سید حسین یعقوبی قائنی (حفظه الله) در کتاب شریف سفینه الصّادقین می فرمایند :
“کرامات و کارهای خارق العاده هیچ کدام نمی تواند برای انسان اسباب دلخوشی باشد ؛ زیرا اینها به خودی خود دلیل قرب انسان به خداوند متعال نیست. بلعم باعورا با
اینکه اسم اعظم داشت و دعایش مستجاب بود ، ولی عاقبتش به گمراهی انجامید و مورد غضب الهی قرار گرفت . پس به این چیزها نمی توان اعتماد کرد .
استاد ما آقای انصاری قدس سره می فرمودند : تنها دو چیز است که اگر سالک آن را در خود یافت می تواند به آن دلخوش و امیدوار شود : یکی محبت و دیگری اخلاص.
اگر انسان در کارهایش اخلاص دید و در قلبش نسبت به خدای متعال محبت یافت ، جای دلخوشی است .
شیخ رجب علی خیاط به پسرش گفت :
که من در فلان جا که باغی دارم دهان شیطان رو همون جا بستم.
پسرش گفت چطوری؟
ایشون فرمودند که با خودم عهد کردم که هر کسی از اون باغ بدون اجازه من میوه بچیند و بخورد من حلالش کردم.
ره به جایی نبری تا نشوی مرد خدا***دل مردان خدا راه به جایی دارد
عارف واصل سیدهاشم حداد از شاگردان مطرح مرحوم قاضی
غسال، مُرده را به هرطرف بیندازد میافتد، اراده ندارد ومطیع است. عبد هم باید دربرابر خدا چنین باشد
گستردگی بحر توبه:
پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرماید: کسی که پیش از یک سال به مرگش، توبه کند، خدای توبه اش پذیرد .
سپس فرمود: یک سال، بسیار است؛ پس چنانچه پیش از یک ماه به مرگش توبه کند، خدای توبه اش را بپذیرد .
سپس فرمود: یک ماه بسیار باشد، پس چنانچه ساعتی پیش از مرگ توبه کند، خدای توبه اش را بپذیرد .
سپس فرمود: یک ساعت نیز بسیار است، پس اگر پیش از آن که نفسش بدانجا رسد و به گلوی مبارکش اشاره فرمود، توبه کند، خدای توبه اش را پذیرد.
و یک ساعت بسیار باشد، پس اگر پیش از آن که مرگ را در گلوی خویش غرغره کند، توبه نماید، خدای توبه اش را بپذیرد
آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی:
عبد، هر گِره کوری که داشته باشد، در ماه مبارک رمضان با رَبّ خود در میان بگذارد، خداوند آن را باز میکند.
پس ، از ماه رمضان غفلت نکنید !
همراهی سرور در قبور:
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمود: وقتی مؤمن از قبرش بیرون رود از وی مثالی از قبورش بیرون می آید، تا این که فرمود: پس مثال می گوید: من سروری هستم که در دلهای برادرانت در دنیا وارد می کردی، از آن خلق شدم تا تو را بشارت دهم و وحشت تو را به انس تبدیل کنم .
عیون مسائل نفس و شرح آن، ج ۲، ص ۳۷۱
مکاشفه حضرت آیت الله العظمی کمپانی اعلی الله امقامه الشریف
عارف بزرگوار مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد حسین اصفهانی کمپانیاعلی الله مقامه الشریف اهل مکاشفه بودند.در حالات ایشان آمده است:
روزی در حرم حضرت امیر مومنان علی علیه السلام مشغول سجده طولانی بودند که در آن حال حضرت سید الشهدا علیه السلام را می بینند که به ایشان می فرمایند:
این جا در حضور جمعیت برای عمل سجده طولانی خوب نیست،این گونه اعمال را در جای خلوت انجام دهید.
منبع:کرامات معنوی ص ۱۲۸
آیتالله حقشناس :
در روایت وارد شده که هر کس شبهای احیا را به مذاکره علم یعنی همین «قالالصادق» و «قالالباقر» بگذراند؛ هر یک ساعت ثواب یک احیای تام و تمام را در بردارد
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامرمضا-
رهبرانقلاب: به یادآن لحظه باشید که ما را سر دوش میگیرند، میبرند بسمت جایگاه ابدی و سرازیر قبر میکنند… از این حالات نباید غافل بود؛ باید جلوی چشممان باشد.
اینکه سفارش میکنند به قبرستان بروید، یک علتش این است.
بعضی بدشان میآید که کسی آنها را یاد مرگ بیندازد؛ نه، این درمان است، این داروست؛ علاج خودخواهیها وغفلتها و هوسرانیهای ماست.
امام خامنه ای
دو مکاشفه عجیب از استاد حضرت علامه آیت الله آقا حسن زاده آملیحفظه الله تعالی
آقاجان حضرت علامه آیت الله العظمی حسن زاده آملیحفظه الله تعالی فرمودند:
به نسخه خطی کتابی بسیار علاقمند بودم،در واقعه ای عجیب آن کتاب را در نهان ذاتم پنهان و جدا نشدنی یافتم،بعد از آن که به حال خود بازگشتم،به یاد این سخن معصوم علیه السلام افتادم که اگر کسی سنگی را دوست بدارد،هر آیینه خداوند او را در روز قیامت با آن سنگ محشور کند..
در واقعه ای دیگر همه سوره انبیاء را در سر ذاتم به خطی زیبا و روشن نوشته دیدم،در حالی که من آن سوره را در طول زمان حفظ کرده بودم و از بر می خواندم،بعد از آن که به حال عادی خود بازگشتم،به یاد این سخن معصوم علیه السلام افتادم که انسان با آن کسی است که او را دوست دارد…
منبع:جمع های پراکنده ص ۸۸
شکسته شدن پا برای شکستن پای سگ
گویند که از شیروان پرسیدند: عدالت را از چه آموختی؟ گفت: قبل از زمان سلطنت از جایی عبور می کردم. پیاده ای را دیدم که چوبی به پای سگی زد و پای او را شکست.
پس سواری بر آن پیاده گذشت و اسب او لگد زد و پای آن پیاده را شکست. پس آن سوار روانه شد. پای اسب او به سوراخ جانوری فرو شد.استخوان پای آن بشکست. دانستم که ظلم عاقبت ندارد.
کشکول منتظری،ص ۲۴۴
آیت الله بهجت(ره):
باتوجه به عیوب خویش واصلاح آنها,فرصت رسیدگی به حساب هر روز خود را نداریم ,چه رسدبه حساب مردم!
کانال موعظه
از محضر منور عارف بزرگ مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد تقی بهجت فومنیاعلی الله مقامه الشریف سوال شد:
این حقیر مشتاق زیارت حضرت امام عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف می باشم.از حضرت عالی تقاضا دارم که مرا دعا کنید به این سعادت نایل شوم و راه های دستیابی به این مهم را بیان فرمایید.
ایشان فرمودند:
.زیاد صلوات بفرستید و به وجود مقدس آن حضرت علیه السلام اهدا کنید.
.دعا برای تعجیل فرج آن حضرت نمایید.
.زیاد به مسجد جمکران مشرف شوید و نماز مخصوص آن جا را بخوانید.
منبع:چراغ راه سالکان ص ۴۴
در بیان ضربت خوردن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام…
ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﺤﺮﺍﺏ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺤﺮﺍﺏ ﺩﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ. ﻭ ﺍﺑﻮﺟﻌﺪﻩ ﻭَ ﺟﻤﺎﻋﺘﻰ ﺍﺯ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺎﺿﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﮔﺰﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﺎﺯ ﮔﺰﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺭﺍ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺯﺣﻤﺖ ﺯﻫﺮ ﻭ ﺷﺪﺕ ﺯﺧﻢ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﻳﻤﻴﻦ ﻭ ﺷﻤﺎﻝ ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﻣﻰ ﮔﺸﺖ.
ﭼﻮﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺎﺭﻍ ﺷﺪ ﺳﺮ ﭘﺪﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﻤﻰ ﮔﻔﺖ: ﺍﻯ ﭘﺪر! ﭘﺸﺖ ﻣﺮﺍ ﺷﻜﺴﺘﻰ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺮﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻝ ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺩﻳﺪ؟ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭼﺸﻢ ﺑﮕﺸﻮﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻯ ﻓﺮﺯند! ﺍﺯ ﭘﺲ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﭘﺪﺭ ﺗﺮﺍ ﺭﻧﺠﻰ ﻭ ﺍَﻟَﻤﻰ ﻧﻴﺴﺖ، ﺍﻳﻨﻚ ﺟﺪّ ﺗﻮ ﻣﺤﻤّﺪ ﻣﺼﻄﻔﻰ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺳﻠّﻢ ﻭ ﺟﺪّﻩ ﺗﻮ ﺧﺪﻳﺠﻪ ﻛﺒﺮﻯ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﺗﻮ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ ﻋﻠﻴﻬﺎﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻭ ﺣﻮﺭﻳﺎﻥ ﺑﻬﺸﺖ ﺣﺎﺿﺮﻧﺪ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﺪﺭ ﺗﺮﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺗﻮ ﺷﺎﺩ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﮔﺮﻳﺴﺘﻦ ﺑﺪﺍﺭ ﻛﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﺗﻮ، ﻣﻠﺎﺋﻜﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﻪ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ؛
ﭘﺲ ﺑﺎ ﺭﺩﺍﻯ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺟﺮﺍﺣﺖ ﺳﺮ ﺭﺍ ﻣﺤﻜﻢ ﺑﺒﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺤﺮﺍﺏ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺴﺠﺪ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻮﻯ، ﺧﺒﺮ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻛﻮﻓﻪ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﺷﺪ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺁﻥ ﺑﻠﺪﻩ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﺴﺠﺪ ﺷﺘﺎﺏ ﻛﺮﺩﻧﺪ…
منبع
منتهی الآمال باب سوم
«مَن حَذَّرَکَ کَمَن بَشَّرَکَ». (حکمت ۵۹)
امام علی ع
کسى که تو را هشدار می دهد، مانند کسى است که به تو مژده مى دهد.
حضرت امیر المومنین امام علی (علیه السلام) فرمود:
پنج موقع را براى دعا و حاجت خواستن غنیمت شمارید:
موقع تلاوت قرآن،
موقع اذان،
موقع بارش باران
موقع جنگ و جهاد فى سبیل اللّه
موقع ناراحتى و آه کشیدن مظلوم.
در چنین موقعیت ها مانعى براى استجابت دعا نیست.
امیرالمومنین (ع( فرمود:
آن کس که فردا را از اجل خود شمرد، مرگ را در جایگاه راستین خود نگذاشت. و بنده ای آرزو را دراز نکرد مگر این که لطمه بر عمل زد و کردار را بد کرد و دنیا طلبید.
روایت است که موسی (علیه السلام) گفت:
پروردگارا مرا عملی نما که چون آن کنم رضای تو به دست آرم.
خداوند به او وحی کرد: ای پسر عمران، رضای من در چیزی است که ناپسند توست، و تو تاب آن نیاوری.
موسی (علیه السلام) به سجده افتاد و گریست و گفت: تو مرا ویژه سخن خود کردی و پیش از من با هیچ بشری سخن نگفتی، حال مرا عملی نشان ندهی که بدان رضای تو جویم؟!
وحی آمد که، رضای من در رضای تو به قضای من است.
مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجترضوان الله علیه فرمودند:
شخصی می گفت:
در خواب به من گفتند:
به مردم بگو:برای رفع گرفتاری ها و نگرانی ها به زیارت خانم حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها ملتزم شوند.
منبع:چراغ راه سالکان ص ۴۴ و ۴۵
یاد قبر و ترک شهوت
و قال الله تعالی لموسی (علیه السلام):
یا موسی! ضع الکبر و دع الفخر و اذکر انک ساکن القبر فلیمنعک ذلک من الشهوات.
خداوند متعال به حضرت موسی (علیه السلام) فرمود:
ای موسی! تکبر و فخر را واگذار، و به یاد آور که ساکن گور خواهی شد. این یادآوری تو را از شهوت باز بدارد.
بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۵٫
امام علی علیه السلام:
در روزگار آشفته
در روزگار آشفته، چون شتر بچه باش، که نه پشتی نیرومند دارد تا سوارش شوند و نه پستانی شیرده، تا او را بدوشند.
(روزگار آشفته یعنی زمانی که حق از باطل شناخته نیست. تنها در این زمان باید چون شتر بچه بود، نه در زمانی که حق به خوبی شناخته است. در این زمان باید از حق حمایت کرد.)
نهج البلاغه کلمات قصار
آیت الله بهجت(ره):
دینداری انسان وقتی معلوم میشود که برسردوراهی دنیا وآخرت ,ومتعابعت هوای نفس وشیطان ویا بندگی رحمان قرارگیرد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال می فرماید:
ای فرزند آدم! با من انصاف نمی کنی! من با نعمتها نسبت به تو دوستی و محبت می کنم، ولی تو با گناهان با من دشمنی می کنی. خیر من بر تو نازل می شود، ولی از تو بدی به طرف من بالا می آید، و پیوسته فرشته ای بزرگوار، هر روز و شب، گزارش کاری زشت را از تو برای من می آورد.
بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۹
موعظهبزرگان
علامه حسن زاده آملی:
الهی!
اگرستارالعیوب نبودیماازرسوایی چه میکردیم؟
نجات فرزند به خاطر ایثار مادر
زنی مشغول تناول غذا بود. فقیری آمد و از آن زن سئول نمود. آن زن جز لقمه ای نداشت. آن را هم به دهان گذاشته بود که بخورد. فوراً لقمه را از دهان در آورد و به آن فقیر بداد.
زمانی گذشت که حیوان درنده ای آمد و طفل آن زن را به دهان گرفت و رفت. خدای – متعال – ملکی را فرستاد. آن طفل را از دهان جانور گرفته به آن زن داد و گفت: لقمه بلقمه ( لقمه ای که به فقیر دادی، این لقمه عوض آن است
کشکول منتظری، ص ۱۶۵ .
سلونی قبل ان تفقدونی
آیا با نهجالبلاغه میتوان به جنگ با دشمنان خدا رفت ؟
سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود:
( بسا سخن ڪه از حمله ی مسلحانه ڪارگرتر است )
میگویم: بیایید با عمل به سخنان و معارف
نهج البلاغه ی حضرت
سبڪزندگی خود را بازسازی ڪرده ؛
و بر فرهنگ شڪست خورده ی غرب و دشمنان خدا بتازیم .
نهج البلاغه حکمت ۳۹۴
طباسلامی
هوالشافی
‼️کودکان را هر روز حمام نبرید.(دو یا سه بار در هفته حمام ببرید)
زیرا وجود برخی باکتریهادر بدنشان لازم است و میتوانند سیستم ایمنی قویتری داشته باشند.
هرروز حمام بردن کودک سبب ضعف ولاغری کودک می شود که این امر دربزرگسالان هم صادق است.
شیعهآخرالزمان
علامه طباطبایی (ره) :
توبه نظیر آب کری است که همه چیز را پاک می کند.
وقتی خداوند از ذات گنه کار راضی شد، گناه را به حسنه و کار نیک مبدّل میسازد.
کسی که خدا را دارد گمراه نمی شود
آیت الله میانجی فرمودند:
در حالات امام سجاد (علیه السلام) آمده است که شخصی می گوید من با کاروانی به مکه می رفتم، وسط بیابان خوابم برد وقتی بیدار شدم دیدم کاروان رفته من جا مانده ام.
در آن بیابان که شن زار است اگر راهنما نباشد، خود کاروان هم گم می شود. یک بیابانهای عجیبی است. آن شخص می گوید: بیدار شدم یک قدری رفتم شب شد. از ترس حیوانات درنده به یک درختی پناه بردم و رفتم بالای درخت که از دست درندگان در امان باشم.
دیدم یک آقایی آمد زیر آن درخت و شن ها را از این رو و آن رو زد ناگهان آب در آمد و از آن آب وضو گرفت و برای نماز ایستاد. من هم دیدم اضطراب و ترس و وحشتی دیگر ندارم.
از درخت پایین آمدم و وضو ساختم. خیلی نماز خواند و مناجات کرد، یک وقت دیدم که حرفهای این آقا عوض شد می گوید: خدایا! شب دارد تمام می شود و در حالی که من از مناجات تو سیر نشده ام!
همین که خواست برود من دست به دامان او شدم که آقا! من در این بیابان وحشت انگیز گم شده ام. آن آقا فرمود: کسی که خدا هادی و راهنمای اوست او هرگز گم نمی شود. عرض کردم: آقا! من گم شده ام مرا راهنمایی کن و به مقصد برسان. خلاصه آقا دست مرا گرفت به مکه رساند: دیدم هنوز قافله ما نیامده و چند روز بعد به مکه رسیدند بعدا فهمیدم این آقای بزرگوار امام سجاد (علیه السلام) است!
بسم الله الرحمن الرحیم
پرسشدینی۱۷
چگونه با غرائز جنسی بر خورد کنیم؟
پاسخ : این غرائز را خداوند در انسان آفریده و لذا سرکوب آن جایز نیست، بلکه باید آن را کنترل و مهار کنیم. وجود غرائز برای حفظ و بقا و تکامل نسل بشر ضرورت دارد.
اگر شکم نباشد، انسان از گرسنگی میمیرد، اگر غضب نباشد، انسان از خود دفاع نمیکند و اگر شهوت نباشد، نسل بشر قطع میگردد. ولی برای ارضای غرائز باید مسیر صحیح طی شود. غرائز مثل کپسول گاز هستند که اگر از طریق صحیح وارد اجاق گاز شود، نتیجه اش حرارت و پخت و پز است، ولی اگر بدون کنترل باشد، انفجار و خطر را در پی خواهد داشت.
خود آرایی برای زن یک غریزه است، این غریزه اگر در خانه به کار گرفته شود زندگی را شیرین و پر محبت خواهد کرد، اما اگر این خود آرایی در خیابان انجام گرفت، سبب متزلزل کردن خانواده های دیگر خواهد شد. مردی را در خیابان صدها زن آرایش کرده میبیند، وقتی به خانه بر میگردد نسبت به همسر خود علاقه چندانی نشان نمیدهد، زیرا جلوه های خیابانی علاقه او را نسبت به همسرش متلاشی کرده است.
به علاوه این جلوه ها در دل افرادی که ازدواج نکرده طوفانی بر پا میکند که یا او را مثل شمع آب میکند و میسوزاند و یا او را به فکر تجاوز و سوء قصد میاندازد و آثار سوئی همچون فرار از خانه، تهدید، خودکشی، امراض مقاربتی و روانی و بچه های سر راهی را به دنبال دارد.
پرسش عارفی از یکی از اغنیا
یکی از عرفا روزی از یکی از اغنیا پرسید:دنیا را دوست داری؟گفت:بسیار.پرسید:برای بدست آوردن آن کوشش می کنی؟ گفت :بلی .سپس عارف گفت:در اثر کوشش،آن چه می خواهی بدست آوری؟
گفت:متاسفانه تاکنون به دست نیاورده ام.عارف گفت:این دنیایی که تاکنون با همه ی کوشش هایت آن را به دست نیاورده ای،پس چطور آخرتی که هرگز طلب نکرده و در راه وصول به آن نکوشیده ای به دست خواهی آورد؟
دنیا طلبیدیم ،به جایی نرسیدیم
یارب چه شود آخرت ناطلبیده
کانال موعظه
پرسش عارفی از یکی از اغنیا
یکی از عرفا روزی از یکی از اغنیا پرسید:دنیا را دوست داری؟گفت:بسیار.پرسید:برای بدست آوردن آن کوشش می کنی؟ گفت :بلی .سپس عارف گفت:در اثر کوشش،آن چه می خواهی بدست آوری؟
گفت:متاسفانه تاکنون به دست نیاورده ام.عارف گفت:این دنیایی که تاکنون با همه ی کوشش هایت آن را به دست نیاورده ای،پس چطور آخرتی که هرگز طلب نکرده و در راه وصول به آن نکوشیده ای به دست خواهی آورد؟
دنیا طلبیدیم ،به جایی نرسیدیم
یارب چه شود آخرت ناطلبیده
کانال موعظه
شیخ رجبعلی خیاط عارف بزرگ:
پیش از آنکه منزل عوض کنید، آرزوهای مرده ها را عملی کنید: آنان آرزو می کنند، که حتی برای یک لحظه به دنیا بازگردند!
در روایات، مومنان و آن هایی که بندگی خدا می کنند، به سه دسته تقسیم شده اند:
گروهی که از ترس، خدا را بندگی می کنند. آن ها از آتش جهنم بیمناکند . به دلیل فرار از گرفتار آتش جهنم، سر به آستان الهی می سایند.
گروهی که از روی شوق خدا را می پرستند. آن ها مشتاق بهشت جاودانه هستند، به همین دلیل زندگی زاهدان در دنیا را بر می گزینند.
گروهی نه ترس و نه شوق آنان را وادار به بندگی نمی کند. آن ها خدا را شناخته و دانسته اند که حضرت دوست شایسته پرستش است. عبادت آن ها، بندگی عاشقانه است. و به اصطلاح قرآن درد آن ها لقاء الله و دیدار یار است.
ما را نه غم دوزخ و نه حرص بهشت است بردار ز رخ پرده که مشتاق لقائیم(مولوی – دیوان شمس)
پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت من چرا ملک جهان را به جوی نفروشم(حافظ)
بسمه تعالی
آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه:
استاد ما(محقق بزرگ ، (مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانى)شب ها درس خارج اصول مى فرمود . شبى شخصى که به منبر رفته بود مقدارى – البته تا حد مزاحمت با درس – طول داد . شاگردان به صدا در آمدند که چرا طول مى دهد. استاد فرمود: معلوم نیست کار ما بهتر از کار او باشد!
خوب است که انسان اسم خود را در هر کار خیر بنویسد و خود را شریک گرداند، زیرا فرداى قیامت معلوم نیست کدام قبول و کدام رد مى شود . لذا شایسته است انسان به این اکتفا نکند که عالم یا مبلغ یا فلان کاره است . شاید همه رد شود ؛ زیرا اعمال خیر شروط و موانع بسیار دارد که شاید هنگام عمل رعایت نشوند. بنابراین ، انسان باید در کار خیر و نحوه ى انجام آن فکر کند و فکرش موجب ابتکارى باشد که براى رسیدن به هدف مفید باشد.
پیامبر اعظم(ص)
به دیدار مریضی رفتند که از شدت بیماری آرزوی مرگ می کرد، رسول خدا در جواب او فرمود:
( آرزوی مرگ نداشته باش، زیرا اگر تو آدم خوب و نیکو کاری باشی با طولانی تر شدن عمرت بر کارهای نیک شما افزوده می شود و اگر آدم بدی باشی با تأخیر افتادن مرگت، چه بسا دچار عتاب شوی(یعنی یا توبه کنی و یا کفاره گناهانت را پس بدهی )
(وسائل الشیعه، ، ج۲، ص۴۴۹ )
بسمه تعالی
آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه:
معرفه الله ، اعظم العبادات است ، و همه ى تکالیف مقدمه ى معرفت خدا هستند، ولى معرفت خدا واجب و مطلوب نفسى است .
اگر کسى اهلیت داشته باشد، یعنى طالب معرفت باشد و در طلب ، جدیّت و خلوص داشته باشد، در و دیوار به اذن الله معلمش خواهند بود؛
و گرنه سخن پیغمبر – صلى الله علیه و آله و سلم – هم در او اثر نخواهد کرد، چنان که در ابوجهل اثر نکرد!
آیت الله بهجت فرمودند:
سوره هایی که با
قـــــل
شروع میشود دروقت خواب جهت رفع خوابهای بدوپریشان بخوانید.
سخنعارفان
.عرقی که خانمها زیر چادر میریزند سه جا نور میشود ….. درون قبر دربرزخ درقیامت
آیت الله بهائدینی(ره)
نهی از کتک بر صورت
رسول خدا (ص)فرمود: چون کسی از شما کسی دیگر را می زند، به صورتش نزند، و او را نگوید خداوند صورتت را زشت گرداند؛ زیر خدای تعالی آدم را بدان صورت خلق فرمود.
سخن عارفان و پارسایان
یکی از اصحاب حال، روزی به یارانش می گفت:
اگر به ورود به بهشت و گزاردن دو رکعت نماز مخیر می شدم، گزاردن دو رکعت نماز را بر می گزیدم او را گفتند: چگونه؟
گفت: زیرا که در بهشت به حظ خود مشغول خواهم شد و در گزاردن دو رکعت نماز، به حق پرورگار خویش.