مقامات صدیقه طاهره علیهاالسلام
مقامات صدیقه طاهره علیهاالسلام در «فصّ فاطمیه» حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه
۱٫ انسان کامل، خلیفه الهی و حجت بالغه حقّ؛
۲٫ مظهر نفس کل که دربردارنده ملک و ملکوت، غیب و شهادت و قوس نزول و صعود هستی است.
۳٫ میوه درخت وجود است که غایت حرکت ایجادی و وجودی می باشد. پس او شجره طیّبه ای است در هر زمان و مکان، میوه های شیرین و دل نشینی دارد و مایه برکت و خیر کثیر، بلکه «کوثر» است.
۴٫ حقیقت امّ الکتاب و مصداق «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَان»(الرحمن: ۱۹) است.
۵٫ مطلع انوار علوی، مشکات ولایت و وعاء معرفت است.
۶٫ ام الائمّه و امّ ابیهاست.
۷٫ صاحب عصمت کبراست؛ جوهر قدسی و صاحب قوّت نوریه ملکوتی.
۸٫ دارای همسری است معصوم، انسان کامل، صاحب مقام ولایت کلّیه و امامت حقیقیه و حجت تام و کامل حق و نقش رسول خدا صلی الله علیه و آله ، و اگر علی علیه السلام نبود کفوی برای فاطمه علیهاالسلام نبود.
۹٫ مصداق آیاتی همچون مباهله، تطهیر، مودّت، هل اتی و مقرّبین است.
۱۰٫ مقصود هستی و غایت آفرینش است که هستی و آفرینش به طفیل وجود او ظهور یافت.
۱۱٫ «لیله القدر» و «یوم الله» و جامع جمیع حقایق وجودی و کمالی است.
۱۲٫ قرآن ناطق، مفسّر حقیقی قرآن و از مصادیق اتمّ و اجمل راسخان در علم و تأویل شناسان است.
۱۳٫ بنیه و سینه رسول خدا صلی الله علیه و آله ، پاره تن و میوه دل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.
۱۴٫ فاطمه علیهاالسلام ذات و مقامات معرفتی معنویتی دارد که غیر از انسان کامل کسی را یارای شناخت و ادراک حقایق نوری و قدسی وجود آن گوهر آفرینش و کوثر هستی نیست.
۱۵٫ صاحب قیام ولایت الهیّه و نبوّت مقامیه و تعریفیه است.
۱۶٫ کلمه تامّه حق، وجه رب، صراط مستقیم الهی و حبل متین خدای سبحان است.
۱۷٫ مظهر جامع اسماء حسنای حق و جامع اسماء جمال و جلال خدای سبحان است.
۱۸٫ صاحب قلب و مقام «احسان» و شهود ربّ است.
۱۹٫ جامع قرآن انزالی و تنزیلی است.
۲۰٫ صاحب معرفت ناب، حکمت زلال و علوم لدنّی و افاضی الهی است.
۲۱٫ محدَّثه و محدِّثه است.
۲۲٫ سیده نساء عالمین از اولین تا آخرین است.
۲۳٫ صاحب وحی انبائی و سدیدی و مخاطب جبرئیل امین علیه السلام و صاحب صحیفه فاطمیّه است که علم ما کان، ما یکون و هو کائن در آن درج شده و اینک در دست با کفایت بقیه الله الاعظم (عج) است.
۲۴٫ مخاطب به خطاب «یا ایّتها النفسُ المطئنّه …» (فجر: ۳۰۳۱) و دارای مقام جنّت ذات و لقای ربّ و وصال محبوب است.
۲۵٫ مظهر علم و عمل الهی و ایمان و عمل صالح و اسوه کمال وجودی در ساحت علمی و عینی است.
۲۶٫ اساس دین، عماد یقین، کهف قرآن کریم و موضع سرّ الهی و دارنده خصایص حقّ ولایت است.
۲۷٫ محور آل کسا و خامس آل عباست.
۲۸٫ ودیعه رسول خدا صلی الله علیه و آله و انسیه حورا است.
۲۹٫ عالم به غیب سماوات و ارض و ملک و ملکوت است.
۳۰٫ بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویّتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمه لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها.»(۳۴)
پس: الفاطمهُ ما الفاطمهُ و ما ادریک ماالفاطمه