مقامات صدیقه طاهره علیهاالسلام

مقامات صدیقه طاهره علیهاالسلام در «فصّ فاطمیه» حضرت علامه حسن زاده آملی روحی فداه

۱٫ انسان کامل، خلیفه الهی و حجت بالغه حقّ؛

۲٫ مظهر نفس کل که دربردارنده ملک و ملکوت، غیب و شهادت و قوس نزول و صعود هستی است.

۳٫ میوه درخت وجود است که غایت حرکت ایجادی و وجودی می باشد. پس او شجره طیّبه ای است در هر زمان و مکان، میوه های شیرین و دل نشینی دارد و مایه برکت و خیر کثیر، بلکه «کوثر» است.

۴٫ حقیقت امّ الکتاب و مصداق «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَان»(الرحمن: ۱۹) است.

۵٫ مطلع انوار علوی، مشکات ولایت و وعاء معرفت است.

۶٫ ام الائمّه و امّ ابیهاست.

۷٫ صاحب عصمت کبراست؛ جوهر قدسی و صاحب قوّت نوریه ملکوتی.

۸٫ دارای همسری است معصوم، انسان کامل، صاحب مقام ولایت کلّیه و امامت حقیقیه و حجت تام و کامل حق و نقش رسول خدا صلی الله علیه و آله ، و اگر علی علیه السلام نبود کفوی برای فاطمه علیهاالسلام نبود.

۹٫ مصداق آیاتی همچون مباهله، تطهیر، مودّت، هل اتی و مقرّبین است.

۱۰٫ مقصود هستی و غایت آفرینش است که هستی و آفرینش به طفیل وجود او ظهور یافت.

۱۱٫ «لیله القدر» و «یوم الله» و جامع جمیع حقایق وجودی و کمالی است.

۱۲٫ قرآن ناطق، مفسّر حقیقی قرآن و از مصادیق اتمّ و اجمل راسخان در علم و تأویل شناسان است.

۱۳٫ بنیه و سینه رسول خدا صلی الله علیه و آله ، پاره تن و میوه دل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

۱۴٫ فاطمه علیهاالسلام ذات و مقامات معرفتی معنویتی دارد که غیر از انسان کامل کسی را یارای شناخت و ادراک حقایق نوری و قدسی وجود آن گوهر آفرینش و کوثر هستی نیست.

۱۵٫ صاحب قیام ولایت الهیّه و نبوّت مقامیه و تعریفیه است.

۱۶٫ کلمه تامّه حق، وجه رب، صراط مستقیم الهی و حبل متین خدای سبحان است.

۱۷٫ مظهر جامع اسماء حسنای حق و جامع اسماء جمال و جلال خدای سبحان است.

۱۸٫ صاحب قلب و مقام «احسان» و شهود ربّ است.

۱۹٫ جامع قرآن انزالی و تنزیلی است.

۲۰٫ صاحب معرفت ناب، حکمت زلال و علوم لدنّی و افاضی الهی است.

۲۱٫ محدَّثه و محدِّثه است.

۲۲٫ سیده نساء عالمین از اولین تا آخرین است.

۲۳٫ صاحب وحی انبائی و سدیدی و مخاطب جبرئیل امین علیه السلام و صاحب صحیفه فاطمیّه است که علم ما کان، ما یکون و هو کائن در آن درج شده و اینک در دست با کفایت بقیه الله الاعظم (عج) است.

۲۴٫ مخاطب به خطاب «یا ایّتها النفسُ المطئنّه …» (فجر: ۳۰۳۱) و دارای مقام جنّت ذات و لقای ربّ و وصال محبوب است.

۲۵٫ مظهر علم و عمل الهی و ایمان و عمل صالح و اسوه کمال وجودی در ساحت علمی و عینی است.

۲۶٫ اساس دین، عماد یقین، کهف قرآن کریم و موضع سرّ الهی و دارنده خصایص حقّ ولایت است.

۲۷٫ محور آل کسا و خامس آل عباست.

۲۸٫ ودیعه رسول خدا صلی الله علیه و آله و انسیه حورا است.

۲۹٫ عالم به غیب سماوات و ارض و ملک و ملکوت است.

۳۰٫ بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویّتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمه لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها.»(۳۴)
پس: الفاطمهُ ما الفاطمهُ و ما ادریک ماالفاطمه

همچنین شاید مطالب زیر مورد پسندتان باشد...

افزودن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.